De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Vragen die we eerder beantwoordden:
#1.a Wie vallen er in de doelgroep?
#1.b Waarom is het een beperkte doelgroep?
#2 Hoe weet ik of iemand in de doelgroep Banenafspraak valt?
#3 Ik heb een vacature, waar vind ik de juiste mensen uit de doelgroep?
#4 Hoe maak ik een functie geschikt voor de doelgroep?
#5 Wat is een extra baan volgens de banenafspraak?
#6 Kan iemand ook uit de doelgroep vallen?
#7 Ik heb iemand aangenomen, waar moet ik nu op letten om te zorgen dat het slaagt?
#8 Welke subsidie kan ik krijgen?
#9 Hoe werkt de loonkostensubsidie/loondispensatie en vervalt die na bepaalde tijd?
#10 Hoe werkt een no-risk polis?
#11 Kan ik jobcoaching ook zelf regelen?
#12 Hoe werkt de Praktijkroute?
#13 Hoe werkt de t+2 regel?
#14 Wat levert inclusief ondernemen op?
#15 Telt detachering mee voor de banenafspraak?
#16 Welke aantallen moeten in 2017 behaald worden?
#17 Kan ik ook iemand op proef krijgen?
#18 Hoe zorg ik voor draagvlak in mijn organisatie?
#19 Wat is de mobiliteitsbonus?
#20 Kan er iemand bij mij langskomen voor uitleg?
#21 Welke aanpassingen op de werkplek kan ik doen?
#22 Gaat de Banenafspraak alleen over Wajongers?
#23 Hoe werkt Loonwaardemeting?
#24 Wat heb ik, als werkgever, te maken met beschut werk?
#25 Wat is Social Return on Investment (SROI)?
#26 Hoe kom ik in contact met plaatsende organisaties?
#27 Wat betekent inbesteden?
#28 Is er ook invloed op de werksfeer?
#29 Wat is de stand van zaken?
#30 Hoe zit het met de administratieve belasting bij het aannemen van een werknemer met een arbeidsbeperking?
#31 Mag iemand die al eerder bij me gewerkt heeft meetellen voor de afspraak?
#32 Hoe zit het nu precies met de quotum van de overheid?
#33 Vallen mensen met een WIA-uitkering onder de doelgroep Banenafspraak?
#34 Tellen werkzaamheden die ik uitbesteed aan de SW-bedrijven mee voor de Banenafspraak?

Vragen die nog aan bod komen:
#36 Geldt de Wet Werk en Zekerheid ook voor mensen uit de doelgroep?
#37 Hoe kan ik een jobcoach het beste inzetten?
#38 Ik ben benieuwd hoe andere ondernemers dit doen, waar vind ik die?

Antwoord:

Als het in dienst nemen van iemand met een arbeidsbeperking niet soepel verloopt, staat u er zeker niet alleen voor. Er zijn een aantal plekken waar u terecht kunt voor hulp en advies.

  • Werkgeversservicepunten
    Een werkgeversservicepunt (WSP) is een samenwerking van gemeenten, UWV, onderwijsinstellingen, kenniscentra en andere partijen. Bij een werkgeversservicepunt krijgt u onder andere informatie en ondersteuning als u iemand aan wilt nemen die moeilijker aan het werk komt. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de Participatiewet en de Banenafspraak, voorzieningen en financiële regelingen. De dienstverlening is kosteloos.
    Het dichtstbijzijnde Werkgeversservicepunt (WSP) vindt u via onze handige regiokaart.
  • Vlootpartners
    Er is veel publieke en private dienstverlening beschikbaar om het werkgevers makkelijker en aantrekkelijker te maken om mensen met een arbeidsbeperking een plaats te geven. Om u als werkgever optimaal op weg te helpen, hebben we partners geselecteerd die u kunnen ondersteunen bij de zaken waar u als werkgever behoefte aan heeft.
    De vlootpartners leveren allemaal een of meer van de volgende elementen:
  • informatie
  • een netwerk van betrokken ondernemers
  • advies over de aanpak in uw bedrijf
  • geschikte kandidaten (bemiddeling of ondersteuning bij uw zoektocht)
  • (financiële) ondersteuning
  • begeleiding na plaatsing van een kandidaat
  • Ervaringenmeldpunt
    Hindernissen zijn er in alle maten en soorten. Ondervindt u bijvoorbeeld problemen tijdens de begeleiding op de werkvloer of met de wijze waarop regels in de praktijk uitpakken? Meld dit dan bij het Ervaringenmeldpunt Banenafspraak. Op dit meldpunt komen verscheidene meldingen binnen. Denk aan concrete voorbeelden uit de praktijk die nodig zijn om duidelijk te maken voor welke zaken verbetering nodig is. Ook komen hier slimme out-of-the-box oplossingen binnen.
    Met uw melding gaan wij aan de slag, om u vervolgens van het juiste advies te voorzien. En als u dat wilt, anonimiseren we de gegevens.

Uiteraard is het ook mogelijk om contact op te nemen met de vertegenwoordiger van de regionale verenigingen van VNO-NCW.