De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Vragen die we eerder beantwoordden:
#1.a Wie vallen er in de doelgroep?
#1.b Waarom is het een beperkte doelgroep?
#2 Hoe weet ik of iemand in de doelgroep Banenafspraak valt?
#3 Ik heb een vacature, waar vind ik de juiste mensen uit de doelgroep?
#4 Hoe maak ik een functie geschikt voor de doelgroep?
#5 Wat is een extra baan volgens de banenafspraak?
#6 Kan iemand ook uit de doelgroep vallen?
#7 Ik heb iemand aangenomen, waar moet ik nu op letten om te zorgen dat het slaagt?
#8 Welke subsidie kan ik krijgen?
#9 Hoe werkt de loonkostensubsidie/loondispensatie en vervalt die na bepaalde tijd?
#10 Hoe werkt een no-risk polis?
#11 Kan ik jobcoaching ook zelf regelen?
#12 Hoe werkt de Praktijkroute?
#13 Hoe werkt de t+2 regel?
#14 Wat levert inclusief ondernemen op?
#15 Telt detachering mee voor de banenafspraak?
#16 Welke aantallen moeten in 2017 behaald worden?
#17 Kan ik ook iemand op proef krijgen?
#18 Hoe zorg ik voor draagvlak in mijn organisatie?
#19 Wat is de mobiliteitsbonus?
#20 Kan er iemand bij mij langskomen voor uitleg?
#21 Welke aanpassingen op de werkplek kan ik doen?
#22 Gaat de Banenafspraak alleen over Wajongers?
#23 Hoe werkt Loonwaardemeting?
#24 Wat heb ik, als werkgever, te maken met beschut werk?
#25 Wat is Social Return on Investment (SROI)?
#26 Hoe kom ik in contact met plaatsende organisaties?
#27 Wat betekent inbesteden?
#28 Is er ook invloed op de werksfeer?
#29 Wat is de stand van zaken?

Vragen die nog aan bod komen:
#31 Komt er echt een quotum bij de overheid en hoe werkt dat?
#32 Mag iemand die al eerder bij me gewerkt heeft meetellen voor de afspraak?

Antwoord:

Deze zal toenemen als u aan de slag gaat met een medewerker met een arbeidsbeperking.
Bij het aanvragen en inzetten van ondersteunende instrumenten en voorzieningen hoort namelijk meer administratie-inzet/druk dan u gewend bent.

U staat er niet alleen voor;
er is veel kennis en kunde beschikbaar om u te adviseren

Toch is toenemende administratie geen reden om ervan af te zien: er zijn organisaties die u hierbij kunnen helpen. Neem daarvoor contact op met:

  • Het werkgeverservicepunt, de adviseur kan u verder op weg helpen en adviseren. arbeidsmarktregio'sKijk op onze kaart met arbeidsmarktregio’s voor het WSP in uw buurt.
  • Een van onze vlootpartners voor advies en regelingen.
    Denk aan gecertificeerde uitzendbureaus, re-integratiebureaus en detacheringsbedrijven. Onze vlootpartners adviseren werkgevers over het geven van kansen aan mensen met een arbeidsbeperking én de werkzaamheden die daarbij komen kijken.