De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Antwoord:

Werknemers met een arbeidsbeperking hebben recht op verschillende soorten ondersteuning en werkgevers kunnen daarvoor subsidie aanvragen. Dat geldt bijvoorbeeld voor aanpassingen op de werkplek, ondersteuning bij het vervoer en jobcoaching. Jobcoaching kan zowel door eigen medewerkers, intern, als door coaches van andere organisaties, extern, worden georganiseerd.

De jobcoach wordt ingezet om een medewerker met een arbeidsbeperking op de werkplek te begeleiden. Een werkgever die zelf de jobcoaching voor de werknemer wil organiseren, moet zich houden aan het Protocol Interne Jobcoach 2015. In principe wordt de jobcoach maximaal drie jaar vergoed, dat geldt zowel voor interne als externe jobcoaches. Heeft uw werknemer na deze 3 jaar nog steeds begeleiding nodig, dan kan dat alleen met een goed onderbouwde aanvraag.

Intern

Kiest u voor interne jobcoaching dan kunt u als werkgever een specifieke medewerker aanwijzen als jobcoach. Bijvoorbeeld een werknemer die al langer werkzaam is in het bedrijf en voor wie dit een leuke, nieuwe uitdaging is. Ook kent deze werknemer de gebruiken en ongeschreven regels beter dan een externe jobcoach. Denk bijvoorbeeld aan het uitleggen van de ongeschreven regels (hoe wordt de werkdag afgesloten, wat zijn de gebruiken rondom een verjaardag). Voor het inzetten van deze interne jobcoach is een vergoeding mogelijk vanuit het WSP en ook is scholing beschikbaar.

Om voor interne jobcoaching in aanmerking te komen, dient het arbeidscontract aan een aantal voorwaarden te voldoen:

  • de duur van de dienstbetrekking bedraagt ten minste zes maanden én
  • de medewerker werkt in deze dienstbetrekking ten minste twaalf uur per week én
  • er is sprake van een loonwaarde van minimaal 35 procent van het wettelijk minimumloon
  • er is een schriftelijke arbeidsovereenkomst waaruit genoemde voorwaarden blijken (dus geen 0-uren overeenkomst).

Bij de subsidieaanvraag moet de werkgever aan kunnen tonen dat de door de werkgever beoogde interne jobcoach:

  • een training heeft gevolgd om werknemers met structureel functionele beperkingen te begeleiden op de werkplek
  • aantoonbaar ervaring heeft met het geven van werkinstructies;
  • aantoonbaar ervaring heeft met de werkzaamheden die de werknemer moet uitvoeren;
  • voor een deel van zijn werkuren vrijgesteld is om de begeleiding op zich te kunnen nemen.

Extern

Kiezen werkgever en werknemer voor externe jobcoaching, mag dat alleen een coach van een door UWV erkende jobcoachorganisatie. Welke organisaties zijn erkend, is terug te vinden op de lijst met erkende jobcoachleveranciers. Gemeenten en UWV werken aan harmonisatie van de regelgeving, maar in de praktijk zijn er nog steeds verschillen tussen de regelingen van gemeenten en UWV en tussen de regelingen van gemeenten onderling. Informeer daarom bij uw WerkgeversServicepunt naar de geldende regels.

Lees ook: Vraag 37 Hoe zet ik een jobcoach in.

TIP
Of u nu een jobcoach heeft aangenomen of intern heeft geregeld, het is altijd belangrijk dat alle collega’s de nieuwe werknemer goed opvangen. Dat ze geduld hebben en het vertrouwen met hun nieuwe collega opbouwen.