De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Vragen die we eerder beantwoordden:
#1.a Wie vallen er in de doelgroep?
#1.b Waarom is het een beperkte doelgroep?
#2 Hoe weet ik of iemand in de doelgroep Banenafspraak valt?
#3 Ik heb een vacature, waar vind ik de juiste mensen uit de doelgroep?
#4 Hoe maak ik een functie geschikt voor de doelgroep?
#5 Wat is een extra baan volgens de banenafspraak?
#6 Kan iemand ook uit de doelgroep vallen?
#7 Ik heb iemand aangenomen, waar moet ik nu op letten om te zorgen dat het slaagt?
#8 Welke subsidie kan ik krijgen?
#9 Hoe werkt de loonkostensubsidie/loondispensatie en vervalt die na bepaalde tijd?
#10 Hoe werkt een no-risk polis?
#11 Kan ik jobcoaching ook zelf regelen?
#12 Hoe werkt de Praktijkroute?
#13 Hoe werkt de t+2 regel?
#14 Wat levert inclusief ondernemen op?
#15 Telt detachering mee voor de banenafspraak?
#16 Welke aantallen moeten in 2017 behaald worden?
#17 Kan ik ook iemand op proef krijgen?
#18 Hoe zorg ik voor draagvlak in mijn organisatie?
#19 Wat is de mobiliteitsbonus?
#20 Kan er iemand bij mij langskomen voor uitleg?
#21 Welke aanpassingen op de werkplek kan ik doen?
#22 Gaat de Banenafspraak alleen over Wajongers?
#23 Hoe werkt Loonwaardemeting?
#24 Wat heb ik, als werkgever, te maken met beschut werk?
#25 Wat is Social Return on Investment (SROI)?
#26 Hoe kom ik in contact met plaatsende organisaties?
#27 Wat betekent inbesteden?
#28 Is er ook invloed op de werksfeer?
#29 Wat is de stand van zaken?
#30 Hoe zit het met de administratieve belasting bij het aannemen van een werknemer met een arbeidsbeperking?

Vragen die nog aan bod komen:
#32 Hoe zit het nou met het quotum van de overheid?
#33 Vallen mensen met een wia uitkering onder de doelgroep banenafspraak?
#34 Tellen werkzaamheden die ik uitbesteed aan de SW bedrijven mee voor de banenafspraak?
#35 Ik loop bij de realisering van banen tegen hindernissen aan, bij wie kan ik terecht?
#36 Geldt de Wet Werk en Zekerheid ook voor mensen uit de doelgroep?
#37 Hoe kan ik een jobcoach het beste inzetten?
#38 Ik ben benieuwd hoe andere ondernemers dit doen, waar vind ik die?

Antwoord:

In de Banenafspraak tellen we extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking ten opzichte van de nulmeting op 1 januari 2013.

In dienst op 1 januari 2013
Wanneer de werknemer op 1 januari 2013 bij u werkzaam was, telt hij of zij mee in de nulmeting. Wanneer deze medewerker uit dienst gaat, staat de stand voor de Banenafspraak op -1.

Om te voldoen aan extra plekken, dient u dus eerst de vrijgevallen arbeidsplaats in te vullen en daarnaast nog (een) nieuwe werknemer(s) met een arbeidsbeperking aan te nemen. Wanneer u dezelfde medewerker opnieuw aanneemt staat de teller dus feitelijk weer op 0.

In dienst na 1 januari 2013
Als de medewerker na 1 januari 2013 bij u in dienst is getreden, telt hij mee als “extra” baan in de Banenafspraak. Wanneer deze medewerker uit dienst gaat, telt hij niet meer mee in de Banenafspraak. Komt hij weer in dienst, dan telt hij weer mee. Maar, er is dan dus geen sprake van een extra baan!