De combinatie van de Banenafspraak en de privacywetgeving levert soms lastige situaties op voor werkgevers. Welke gegevens mag je vragen van werknemers met een beperking en hoe mag je die vastleggen?

Bij de pilot Inclusief HR van AWVN bleek dit een vraag die bij veel HR-medewerkers leeft. Daarom is onlangs een nieuwe handreiking opgesteld, Privacy versus transparantie. Hierin beschrijft AWVN hoe u uw activiteiten op het gebied van inclusief werkgeven binnen de kaders van de wet transparant kunt maken. Inclusief de do’s en don’ts op dit gebied, gecheckt door juristen.

Informatie in MVO als bewijs
Wanneer kunnen privacy en transparantie met elkaar in conflict komen? Veel organisaties willen hun inspanningen op het gebied van inclusief werkgeven meten en inzichtelijk maken. Bijvoorbeeld om deze informatie op te nemen in een MVO- of duurzaamheidsrapportage, als bewijs te overleggen voor het voldoen aan een social-returnverplichting of inzicht te krijgen/geven in de invulling van de Banenafspraak. Het is belangrijk dat hierbij rekening wordt gehouden met de privacywetgeving.

De handleiding is opgedeeld in drie hoofdstukken:
1 Gegevens verwerken
2 Gegevens over inclusief ondernemen
3 Toegang tot gegevens

Met hierin duidelijk uitleg over begrippen en de bijbehorende regelgeving.

Download hier de handreiking.