“Werkgevers zijn van harte bereid hieraan bij te dragen, maar weten niet altijd hoe ze dat in de praktijk kunnen realiseren. Met goede voorbeelden zoals KPN willen we hen inspireren om er echt mee aan de slag te gaan.” Aart van der Gaag, boegbeeld van het project ‘Op naar de 100.000 banen’ sprak deze woorden uit na de opening van het leerwerkbedrijf van KPN, waar 40 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij de contactcenters van KPN in Amsterdam en Breda een traject in gingen van een jaar. Na dat jaar zouden ze gediplomeerd (op MBO 2, 3 of 4 niveau) een baan zoeken bij KPN of elders.

We zijn nu anderhalf jaar verder. In oktober 2016 vierden we een prachtig feestje met de diploma-uitreiking van de eerste deelnemers. Een groep die een verrijking is van het bedrijf, met een enorm doorzettingsvermogen. En het zijn stuk voor stuk mensen die iets toevoegen. “Ik word niet afgeleid door wat ik zie, dus ik denk wel dat ik extra goed kan luisteren en doorvragen”, zei een blinde medewerkster toen. Maar ik kan er zelf nog zoveel over schrijven, beelden spreken meer dan woorden. Kijk naar de diploma-uitreiking, en zie ze stralen.

Net zo belangrijk: de cijfers spreken voor zich. De uitstroom was slechts 15%, dat is extreem laag voor de branche en voor deze doelgroep. Daarna had de helft na drie maanden een baan na drie maanden, binnen of buiten KPN. De mensen die nog geen baan hebben, helpen we nog steeds met de zoektocht naar een baan, maar ik weet ook dat dit toch een uitdaging blijft. Soms willen mensen toch liever niet deze branche in omdat het te pittig is.

Dat weerhoudt ons er niet van om door te gaan. De eerste groep is uitgestroomd, de volgende groep is alweer een paar maanden onderweg en KPN treft voorbereidingen voor een derde ronde. De kinderziektes zijn inmiddels wel verdwenen. Maar we blijven het projectdraaiboek continue aanvullen met kennis uit de praktijk. We blijven leren om het project nóg succesvoller te maken.

Saskia van Es
Manager Diversiteit en Inclusie KPN