Margaret Massop bouwde haar online communicatiebureau Webmastery op rond thuiswerken. Ze biedt kans aan thuisgebonden talent. Alle medewerkers werken dus vanuit huis. Niet alleen nu, tijdens corona, maar gewoon altijd.  Vandaag deel 2 van het interview over leiding geven op afstand.

In 2012 begon Margaret Massop met social enterprise Webmastery. Met haar 15 medewerkers, waarvan een groot deel met een arbeidsbeperking, biedt ze haar klanten communicatieadvies, een social media pakket (monitoring, webcare en redactie) en de redactie van websites. Alle medewerkers zijn gebonden aan huis. Denk hierbij aan mensen die door vermoeidheids-, pijn- of angstklachten niet op kantoor kunnen werken. Massop werd uitgeroepen tot Libelle STER 2019 omdat ze met haar bedrijf laat zien dat iemand die door een chronische ziekte of beperking de stempel ‘arbeidsongeschikt’ heeft gekregen, een aanwinst kan zijn voor de arbeidsmarkt.

Deel 1 vindt u hier

Deel 2: Webmastery in tijden van corona
Ook omdat een flink aantal van Webmastery’s opdrachtgevers uit uit het gezondheidsveld komen, is de orderportefeuille nog even goed gevuld als voor de coronacrisis. “Sterker nog, we hebben het drukker. In de maanden maart en april hebben de medewerkers meer uren gedraaid dan gebruikelijk. Ze hebben dus de flexibiliteit van het thuiswerken, waar we ons vaak op beroepen, echt in de praktijk gebracht.”

Bijscholen

Webmasterymedewerkers thuis aan het werk. In het midden Margaret Massop (afbeelding Webmastery)

Voor die opdrachtgevers, voornamelijk gezondheidsfondsen, doet Webmastery de webcare. Dat betekent dat vragen die via social media gesteld worden – deels – beantwoord worden door de Webmastery mensen. “Onze expert op dit gebied heeft zich ingelezen in de materie en de overige collega’s een briefing gegeven. We hebben ons ook bijgeschoold op het gebied van de crisiscommunicatie. Dat was voor sommige medewerkers nieuw. In een periode van crisis is het extreem belangrijk dat je begrijpt vanuit welke emotie vragen gesteld worden.”

Roosters aanpassen
Praktisch is er voor de Webmastery-medewerkers weinig veranderd. Waar nodig paste Massop de roosters aan om medewerkers met kinderen de gelegenheid te geven in de avonduren of het weekend hun diensten te draaien. “Maar de coronacrisis heeft natuurlijk ook voor onze medewerkers gevolgen. Dat zie je eigenlijk nu pas, nu het langer duurt, de kop opsteken. Mensen met chronische ziekten worden niet behandeld. Anderen krijgen last van hun lijf omdat ze niet naar de fysio of de sport kunnen.”

Stimuleren
Massop probeert haar medewerkers te stimuleren om meer te bewegen via wekelijkse challenges, bijvoorbeeld met yoga-oefeningen of gewoon een lunchwandelingetje. “Dan delen we daar foto’s van in onze facebookgroep of praten over onze ervaringen. Voor alle thuiswerkers geldt dat het moeilijk is om de balans tussen werk en ontspanning goed te houden. Via die challenges proberen we dat te stimuleren. Leiding geven op afstand is een kwestie van vertrouwen geven en contact houden.”