De afgelopen maanden bleven veel mensen thuis. Dat leidde ertoe dat verschillende soorten hobby’s en huisvlijt een vlucht namen. Voor een bedrijf dat kralen verkoopt, is dat natuurlijk een interessante situatie. Zo ook voor Dreambeads Online uit Middelburg. ‘Dé kralengroothandel voor iedereen’ heeft het tegenwoordig zelfs drukker dan voor de crisis.

Daarom heeft Dreambeads Online de ongeveer vijftien personeelsleden nog harder nodig dan anders. En van thuiswerken is hier nauwelijks sprake. In dit interview vertelt eigenaar Wilco Poppe over de werkwijze van zijn bedrijf ten tijden van corona.

Hoeveel medewerkers met een arbeidsbeperking heeft u?
“We hebben vijf medewerkers met een arbeidsbeperking. Ze allemaal erg verschillend van elkaar. Eén heeft een creatieve kantoorfunctie. De andere vier werken in het magazijn.”

Hoe ging het aanpassen aan de coronaregels in zijn werk?
Het kostte eigenlijk geen extra moeite om de coronaregels in te voeren en uit te leggen; dat ging zo goed als vanzelf. Iedereen beseft goed dat het om elkaars en de eigen gezondheid gaat. We merken wel – en dat geldt voor iedereen trouwens – dat met name in het magazijn de anderhalve meter afstand als je niet alert bent even vergeten kan worden, zeker als het druk is zoals nu. Er wordt bij het orderpicken en het inpakken van de bestellingen veel gelopen. We hebben dan ook als regel dat we elkaar niet passeren in een gangpad, maar aan het begin ervan, waar ruimte is, even op elkaar wachten. En dat gaat goed.”

Er is dus geen extra begeleiding nodig?
“We vinden het belangrijk dat onze medewerkers met een beperking goed in hun vel zitten, want zij hebben vaker dan anderen ups en downs. Daarom zorgen we altijd al voor goede begeleiding en hebben we wekelijks even een gesprekje met ze. Speelt er iets, dan kijken we in overleg met de jobcoach wat we kunnen doen. En die werkwijze is nu niet anders.”

(Bron: VNO-NCW Brabant Zeeland & Aan de slag in Zeeland)