Corona kan goed nieuws zijn voor de Banenafspraak

Het is niet moeilijk om een somber scenario te bedenken. Bedrijven moeten alles uit de kast halen om te overleven in deze gekke tijden. Deelnemers aan de Banenafspraak moeten soms een financiële concessie doen om mensen uit de doelgroep aan het werk te zetten. Uiteraard krijgen ze daar veel immaterieels voor terug. Maar dreigen bedrijven in de Coronatijd eieren voor hun geld te kiezen en zijn de mensen uit de doelgroep dan het haasje?

Het zou kunnen, maar het hoeft helemaal niet. Het kabinet is hard bezig met een waaier aan regelingen het bedrijfsleven wat lucht te geven. Maar het duurt niet lang meer of er moeten keuzes gemaakt worden. Welke bedrijven redden we en welke niet? Een petitie in de Volkskrant rept over belastingmoraal en duurzaamheid als mogelijke criteria om te bepalen welke bedrijven langer in aanmerking komen voor steun. Het zou zomaar kunnen, al is het in de praktijk gruwelijk moeilijk te bepalen wat precies duurzaam is en wat wel en niet deugt als het gaat om de belastingmoraal.

Het voordeel van de coronatijd is dat het Malieveld prettig leeg is en het kabinet beleidsdoelen kan realiseren zonder net zo veel last te hebben van hinderlijke lobbytegenmacht als normaal. Niets verhindert het kabinet dan ook om bedrijven die zich inzetten voor kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt een extra steuntje in de rug te geven. En wie weet. Bedrijven die anders steun dreigen te verliezen worden zo aangemoedigd om een stap extra te zetten.

Als er nu één ding makkelijk te meten is, is het wel of bedrijven zich inzetten voor de Banenafspraak. Hier geen greenwashing of legale maar slinkse belastingtrucs die bij nader inzien toch niet helemaal blijken te deugen. Je doet mee of je doet niet mee. En als je meedoet dan helpt het kabinet je langer dan wanneer je niet meedoet. Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker.

Kwetsbare doelgroepen hebben het al zwaar in deze tijd. Denk aan het wegvallen van mantelzorgers of bezoek in verpleeghuizen. Never waste a good crisis. Het zou een opsteker zijn als deze kwetsbare doelgroep juist van de crisis profiteert.

Marcel Canoy is economisch adviseur van ACM, onderzoeker bij de VU, lid van Advies Commissie Pakket van het Zorginstituut Nederland, en columnist van socialevraagstukken.nl. Hij werkte eerder voor het CPB, de Europese Commissie, Ecorys en de Tilburg University. Canoy was tevens columnist voor het Financieele Dagblad.

By |2020-05-12T16:20:28+02:0012 mei 2020|Columns, Nieuws|0 reacties

About the Author:

Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok