Werken met jeugd met een afstand tot de arbeidsmarkt, daar heb ik mijn baan van weten te maken, en nee, ik ben geen leerkracht, jobcoach of begeleider. Ik ben leerwerkmeester bij Stepa.

Stepa Afwerking B.V. is een productiebedrijf in de grafische afwerking, verschillende productie-activiteiten worden hier verricht. Stepa heeft sinds een aantal jaar een aparte afdeling gecreëerd waar leerlingen vanuit het speciaal en praktijkonderwijs ‘leren werken’. Deze afdeling noemen wij het Arbeid Training Centrum (ATC). Ik ben hier de leerwerkmeester en begeleid en coach deze leerlingen in alle facetten die met het arbeidsproces te maken hebben. Van discipline tonen tot uiterlijke verzorging en van op tijd komen tot samenwerken.

Oog voor het individu
Een leerling met een autistische beperking zal doorgaans meer moeite hebben met de competentie samenwerken, waar de persoon met een oppositionele stoornis meer moeite kan hebben met het tonen van discipline. De variatie in doelgroep is wat mijn werk zo divers en uitdagend maakt. Een groot deel van mijn werk bestaat dan ook uit korte gesprekjes op de werkvloer om bepaalde situaties gelijk te vertalen naar de arbeidscompetenties.

Hoewel er vaak groepen leerlingen op het ATC aanwezig zijn, werk ik veelal met een individualistische aanpak. Tuurlijk, er zijn regels die voor iedereen gelden. Er zijn echter ook consequenties en beloningen die enkel voor het individu gelden. Ik hanteer deze aanpak omdat, zeker met de verschillende doelgroepen, er verschillende doelen zijn waar de leerlingen aan moeten werken om hun arbeidsvaardigheid te ontwikkelen. Als ik het idee heb dat de leerling meer kan dan alleen binnen de beschermde muren van het ATC te werken, dan zal ik ervoor kiezen om hem of haar geleidelijk in het ‘echte bedrijf’ te introduceren.

Mijn drive
Door de leerlingen in het bedrijf te laten meedraaien, kan hun ontwikkeling in een stroomversnelling komen. Zo zijn er voorbeelden van leerlingen die eerst door hun mentoren gebracht moesten worden, omdat ze het ATC niet binnen durfden te gaan, en die twee jaar later bijna volwaardig meedraaien binnen het bedrijf.

Daar haal ik dan ook een groot deel van mijn drive uit, de succesverhalen. Ik weet dat onze aanpak niet voor iedereen het gewenste resultaat op zal leveren. Ik heb echter weer energie voor tien als er twee jaar na dato iemand langs komt om trots te vertellen dat hij er zelfstandig in geslaagd is om een passende baan te vinden en daarbij ook nog even benoemt dat hij hier stiekem toch best veel heeft geleerd.

 

Guus van Buuren

Leerwerkmeester van het Arbeid Training Centrum van Stepa