“Een klant van ons zocht een werkplek voor zijn zoon”, begint Peter de Jonge van Toyota de Jonge. “De jongen had door een ziekte op jonge leeftijd een ontwikkelingsachterstand opgelopen. We hebben het toen met hem geprobeerd en inmiddels werkt hij al 15 jaar bij ons. Hij helpt door het hele bedrijf, bijvoorbeeld met auto’s tanken en wassen, onderdelen wegbrengen en ophalen en klanten naar het werk of naar huis brengen. Dat gaat hartstikke goed.”

Regelingen
Peter wist destijds nog niet van speciale regelingen af, die er zijn rondom mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Mede hierdoor is het interessant om deze mensen in dienst te nemen. Het was ook mijn drijfveer toen ik een jaar geleden, en onlangs nog een keer, op zoek ging naar nieuwe medewerkers: we hebben er financieel voordeel van. Een volwaardig monteur is namelijk te duur om voor eenvoudige klussen in te zetten. Medewerkers met een Wajong-uitkering zijn dat niet. Je hoeft het dus niet alleen uit naastenliefde te doen. Het kan je ook bedrijfseconomisch goed helpen.”

Verbeterpuntje
Via het UWV vond Peter tweemaal een geschikte kandidaat. “Het was wel even zoeken, bij wie van het UWV ik moest zijn. Dat is een verbeterpuntje aan hun kant. Maar ik heb er nu twee goede medewerkers bij. Het is mooi om te zien dat ze lekker bezig zijn, zich nuttig voelen en ook echt een bijdrage aan ons bedrijf leveren.”

Lees het hele interview op onze Voorbeeldenpagina.