kappert plus uitgelichtOp de werkplaats van bouwbedrijf Kappert werken op dit moment zeven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daar komen nog mensen met een verstandelijke beperking bij. “We krijgen zo een mooie mix op de werkplaats,” zegt directeur-eigenaar Jonathan de Lange. “Dit zijn interessante mensen die iets extra’s brengen op de werkvloer.” Kappert Bouw BV is een allround bouwbedrijf dat zich naast verbouwingen, onderhoud en nieuwbouw heeft gespecialiseerd in renovatie en restauratie van monumentale panden. De dertig medewerkers werken aan projecten voor particulieren, bedrijven en stichtingen vanuit de eigen werkplaats en werf in Warnsveld, gemeente Zutphen. “Begin dit jaar zijn wij gestart met een project om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen,” vertelt Jonathan de Lange. “Onder de naam Kappert PLUS zijn hier mensen aan de slag die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Zij hebben een tijd niet gewerkt en doen hier weer arbeidsritme op.”

Werkplaats beter benutten
Het bouwbedrijf is hiermee gestart om efficiënter te gaan werken en de vierkante meters werkplaats beter te benutten. “Naast de richting die de Participatiewet aangeeft willen wij als bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daar komt bij dat we afvalverwerking en het hergebruiken van hout in dit project wilden meenemen. Medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking zijn heel interessante mensen die iets extra’s brengen op de werkvloer. Onze eigen mensen zijn betrokken en worden geënthousiasmeerd.”

Positieve impuls en indirect nieuwe klanten
Om het project te laten slagen is voor Kappert PLUS een begeleider aangenomen. “Sinds januari jongstleden begeleidt Hans Bolt de mensen die in de werkplaats mooie dingen maken. Hij is afkomstig van GGnet en heeft veel ervaring met het aansturen van deze doelgroep. Wij doen dit project voor een proefperiode van een jaar en we gaan door als het financieel niet uit de hand loopt, het is voor nu vooral een investering. Wel zijn er naast opbrengst in geld verschillende niet-meetbare effecten waar je bedrijf wat aan heeft. Zo krijgen we goede publiciteit, betekent dit een positieve impuls op de werkvloer en krijgen we mogelijk indirect klanten door onze inzet.”

Lees het hele verhaal over Kappert Plus.