Als je iemand vraagt iets over zichzelf te vertellen begint deze na het noemen van een naam en leeftijd al snel over het beroep dat hij/zij uitoefent. Ons beroep bepaalt blijkbaar voor een belangrijk deel onze identiteit. Werkten we vroeger vooral om onze boterham te verdienen, en kozen we voor de fabriek waar onze vader werkte of het kantoor waar een oom of tante werkzaam was, is dat nu echt een hoogstpersoonlijke keuze geworden.

Tegenwoordig moet je een beroep kiezen dat echt bij je past, iets waar je passie naar uit gaat en waar je je mee kan onderscheiden op de sociale media en op de verjaardag. Dit legt op ons een behoorlijke druk om juiste keuze te maken voor studie, stage of beroep.

Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik?
Om op deze vragen antwoorden te kunnen geven, heeft Mediavisie Kandoen ontwikkeld. Dit is een persoonlijk navigatiesysteem waarmee je makkelijker je weg kan vinden in het woud van competenties, persoonlijkheidskenmerken, kwalificaties, opleidingen en bedrijven in je omgeving, stageplekken, etcetera. Kandoen wordt op dit moment ingezet op verschillende scholen voor de instroom en doorstroom van leerlingen, als sollicitatie-instrument bij bedrijven en als tool bij reintegratietrajecten.

Het doel van Kandoen is vooral om je succesfactoren in beeld te brengen: zodat je kan zien wat goed bij je past: wat jij goed kan doen. Kandoen is een online assessment waarmee studenten, werknemers en werkgevers inzage krijgen in de persoonlijkheidskenmerken en competenties. Na het invullen van de vragenlijst worden kwalitatieve matches gemaakt met functies en vacatures. Zowel werkzoekenden als werkgevers krijgen direct inzicht in de beste match voor een functie. Kandoen gaat er uit van de intrinsieke motivatie van mensen, waarbij de motivatie vanuit de persoon zelf komt en gehandeld wordt naar een doel in de toekomst. Kandoen helpt de juiste persoon op de juiste plek te krijgen.

Centraal staat hierbij de gevalideerde competentietest. Het assessment meet het potentieel en matcht deze met de passende functies, beroepen, opleidingen en opleidingen welke gekoppeld worden aan het aanbod van de aangesloten bedrijven. De portal vormt een intermediair tussen mensen die zicht oriënteren op beroep of opleiding, werkzoekenden en de arbeidsmarkt. Naast de matches krijgen aangesloten partijen middels een uitgebreid rapport inzicht in competenties, talenten en succesfactoren. In het rapport zijn o.a. de persoonlijkheidskenmerken volgens de MBTI opgenomen, groepscompetenties, werkkwaliteit, en ondernemerschap.

In mijn regio, stad of buurt
Deze aanpak is waardevol voor alle partijen: de werkzoekende ziet wat zijn of haar succesfactoren zijn, ontdekt nieuwe talenten bij zich zelf en werkgevers krijgen beter inzicht in de kwaliteiten van huidige en nieuwe werknemers. Al deze elementen kunnen letterlijk in kaart gebracht worden zodat er door het hele land regionale platforms ontstaan van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt met profielgestuurde informatie en persoonlijke matches.

René Reitzema

Mediavisie is een spin off bedrijf van het landelijke onderwijsplatform ROC.nl. Mediavisie ontwikkelt crossmediale campagnes op het gebied van B2B, recruitment, interne communicatie, e-learning, en infotainment. Ik ben altijd op zoek naar de raakvlakken tussen vorm en inhoud en cross-overs tussen verschillende media. Een goede crossmediale productie betekent voor mij de specifieke kracht van elk medium precies daar inzetten waar deze het best tot zijn recht komt. Zorgen dat het geheel klopt zodat woorden en beelden, inhoud en vorm samen een duidelijk verhaal vormen. Ik geloof dat slimme online tools en informatie er voor zorgen dat mensen betere beslissingen nemen en beter kunnen functioneren.