ABN AMRO: inclusie tijdens corona

ABN Amro heeft veel medewerkers met een arbeidsbeperking. Er word elke ieder jaar bewust ingezet om het aantal te vergroten. In totaal wil de bank 225 mensen met een arbeidsbeperking, die via het B-Able programma zijn ingestroomd, nog bij zich hebben op 31-12-2025.  Bij de bank is Sven Romkes, People Development Consultant Diversity & Inclusion, samen met collega’s verantwoordelijk voor het B-Able programma en netwerk. Dit is een netwerk van circa 150 ABN Amro-medewerkers met een arbeidsbeperking. In dit driedelige interview vertelt hij over de aangepaste werkwijze op afstand, online werven en de toekomst van de Banenafspraak.

Deel 1: Aangepaste werkwijze

De meeste medewerkers van ABN Amro werken vanuit huis of, om de aanwezigheid op kantoor zoveel mogelijk te spreiden, op verschillende timeslots. “Mensen uit de kwetsbaarste groep, zoals ik met mijn eigen longaandoening, werken sowieso allemaal thuis,” vertelt Sven Romkes. Om dat mogelijk te maken moesten er voor een aantal medewerkers, denk aan mensen met een visuele beperking, extra maatregelen getroffen worden. “Sommige mensen hebben bepaalde software nodig om hun werk te kunnen doen. Het is goed te zien dat de werkgever meedenkt en dat vaak mensen met een beperking er het beste van maken in een tijd die wat aanpassing van ons vraagt.

Thuiswerkplek inclusief ABN-AMRO banner

Regelmatig en persoonlijk contact
ABN Amro zette een duidelijke structuur op om met de medewerkers te communiceren. Iedere werkdag begint met een call waarin per team de te verrichten werkzaamheden worden besproken. Ook is er een speciale helpdesk waar mensen terecht kunnen met vragen. Via een online cursusaanbod kunnen medewerkers zich blijven ontwikkelen, de eerstvolgende gaat over energiebalansmanagement, en met een twee-wekelijkse nieuwsbrief worden de medewerkers geïnformeerd over actuele ontwikkelingen. “Het persoonlijke en regelmatige contact wordt enorm gewaardeerd. Mensen voelen zich gehoord en weten dat ze ergens terecht kunnen bij vragen of problemen.”

Betrokken houden
Een deel van de medewerkers kan haar normale werkzaamheden niet vanuit huis verrichten. Dit geldt bijvoorbeeld voor de zogeheten ‘warm-welkom-medewerkers’, die in normale tijden zorgen voor een prettige ontvangst op de verschillende vestigingen. “Toch merk je dat teams echt meedenken hoe mensen het beste uit zichzelf kunnen halen. De tijden zijn lastig, maar door actief mee te denken, extra contact met het team en soms wat extra coaching willen ze betrokken houden en laten merken dat ze nog gewoon deel uit maken van de organisatie.”

 

By |2020-04-10T10:43:39+02:0010 april 2020|Geen categorie|0 reacties

About the Author:

Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok