Project Description

ABN AMRO blijft inclusief ‘tijdens en na corona’

ABN Amro heeft veel medewerkers met een arbeidsbeperking. Er word elk jaar bewust ingezet om het aantal te vergroten. In totaal wil de bank 225 mensen met een arbeidsbeperking, die via het B-Able programma zijn ingestroomd, nog bij zich hebben op 31-12-2025.

Bij de bank is Sven Romkes, People Development Consultant Diversity & Inclusion, samen met collega’s verantwoordelijk voor het B-Able programma en netwerk. Dit is een netwerk van circa 150 ABN Amro-medewerkers met een arbeidsbeperking. In dit interview vertelt hij over de aangepaste werkwijze op afstand, online werven en de toekomst van de Banenafspraak.

Aangepaste werkwijze

De meeste medewerkers van ABN Amro werken vanuit huis of, om de aanwezigheid op kantoor zoveel mogelijk te spreiden, op verschillende timeslots. “Mensen uit de kwetsbaarste groep, zoals ik met mijn eigen longaandoening, werken sowieso allemaal thuis,” vertelt Sven Romkes. Om dat mogelijk te maken moesten er voor een aantal medewerkers, denk aan mensen met een visuele beperking, extra maatregelen getroffen worden. “Sommige mensen hebben bepaalde software nodig om hun werk te kunnen doen. Het is goed te zien dat de werkgever meedenkt en dat vaak mensen met een beperking er het beste van maken in een tijd die wat aanpassing van ons vraagt.

Regelmatig en persoonlijk contact

ABN Amro zette een duidelijke structuur op om met de medewerkers te communiceren. Iedere werkdag begint met een call waarin per team de te verrichten werkzaamheden worden besproken. Ook is er een speciale helpdesk waar mensen terecht kunnen met vragen. Via een online cursusaanbod kunnen medewerkers zich blijven ontwikkelen, de eerstvolgende gaat over energiebalansmanagement, en met een twee-wekelijkse nieuwsbrief worden de medewerkers geïnformeerd over actuele ontwikkelingen. “Het persoonlijke en regelmatige contact wordt enorm gewaardeerd. Mensen voelen zich gehoord en weten dat ze ergens terecht kunnen bij vragen of problemen.”

Betrokken houden

Een deel van de medewerkers kan haar normale werkzaamheden niet vanuit huis verrichten. Dit geldt bijvoorbeeld voor de zogeheten ‘warm-welkom-medewerkers’, die in normale tijden zorgen voor een prettige ontvangst op de verschillende vestigingen. “Toch merk je dat teams echt meedenken hoe mensen het beste uit zichzelf kunnen halen. De tijden zijn lastig, maar door actief mee te denken, extra contact met het team en soms wat extra coaching willen ze betrokken houden en laten merken dat ze nog gewoon deel uit maken van de organisatie.”

Werving en selectie online

Romkes blijft zich inzetten om nieuwe medewerkers aan te nemen. Hij noemt het eerste kwartaal van dit jaar het succesvolste uit de geschiedenis van B-able en pas vorige week rondde hij de plaatsing van twee nieuwe medewerkers uit de doelgroep Banenafspraak af. “We blijven heel bewust nieuwe medewerkers werven, zowel binnen als buiten de doelgroep” vertelt hij. “Ons werk en daarmee de behoefte aan nieuwe medewerkers gaat nog gewoon door.”

Digitaal

Dat betekent niet dat de crisis de manier van werken niet veranderd heeft. De ingangsdata van nieuwe arbeidsovereenkomsten is in sommige gevallen naar voren geschoven en Romkes maakt momenteel gebruik van digitale manieren van werving&selectie. Hij is te spreken over de ‘banenmarkt via de webcam’. “Dit terwijl ik zelf veel waarde hecht aan direct, live contact. Maar het kan gewoon werken. Zeker als eerste intake is het een prima alternatief.”

Het viel Romkes op dat de mensen die meededen aan de digitale meet&greet enorm gedreven waren. “Dat heeft misschien ook met de huidige, onzekere situatie te maken. Maar als je nu, op deze manier, op zoek gaat naar werkt, bewijst dat volgens mij dat je heel gericht zoekt en heel gemotiveerd bent. Ik had in elk geval al een fantastisch gesprek met iemand die we zeker een baan aan gaan bieden en ben voorlopig iedere donderdagmiddag online te vinden voor meet&greets.”

Volwaardige optie

Romkes observeert dat kennismakings- of sollicitatiegesprekken via de webcam voor een deel van de mensen uit de doelgroep, denk aan mensen met autisme, juist heel prettig kunnen zijn. “Het zou me zeker niet verbazen als deze vorm van intake na de crisis een volwaardige optie zal blijven. Naast fysieke ontmoetingen natuurlijk. Maar op dit moment kunnen we niet anders. Dat heeft ook UWV overigens ingezien. Zij willen op korte termijn meedoen met een banenmarkt op afstand in een regio. Dat lijkt me geweldig nieuws.”

Inclusie blijft het logische antwoord

De People Development Consultant Diversity & Inclusion bij ABN Amro is stellig “Deze crisis drukt ons met de neus op de feiten: alle mensen behoren tot de kwetsbare groep.”

Hoewel Romkes zijn ogen niet sluit voor de economische gevolgen van de coronacrisis, put hij vertrouwen uit de geschiedenis van de Banenafspraak. Toen de handtekeningen onder het sociaal akkoord werden gezet, kwam Nederland uit de grootste crisis sinds mensenheugenis. Toch is het de afgelopen jaren altijd gelukt om de doelen uit de Banenafspraak te halen. “We zullen wat geduld moeten hebben. Nu moeten we proberen de boel zoveel mogelijk op gang te houden. Na corona zullen werkgevers drie maanden nodig hebben om zich op zijn corebusiness te richten. En daarna moeten we er weer staan met zijn allen.”

En Romkes hoopt dat de huidige situatie niet alleen maar negatieve gevolgen zal hebben voor de inclusieve arbeidsmarkt. “Het is op een vreemde manier een tijd van rust en bezinning. We komen er misschien sterker uit. De crisis drukt ons toch met de neus op de feiten: er is niet één, aparte kwetsbare groep. Alle mensen zijn op dit moment eigenlijk kwetsbaar. Als je die conclusie trekt, is inclusie wat mij betreft het logische gevolg.”