Project Description

Onbeperkt aan de Slag organiseert digitale Meet&Greets

De maatregelen om het coronavirus in te dammen, leken het einde te betekenen van de Meet & Greets die Onbeperkt aan de Slag (OADS) al jarenlang organiseert om mensen met een arbeidsbeperking en werkgevers in contact te brengen. Van de ene op de andere dag schakelde OADS om naar een digitale manier van werken. Saskia Rosmalen, directeur van Onbeperkt aan de Slag, legt uit hoe.

Elke dag een keuze

Ik leerde ooit van een van onze medewerkers dat je elke dag de keuze hebt. Je kunt in bed blijven liggen en dan gebeurt er niks. Of je staat op en dan heb je in elk geval kans op een leuke dag. Wij wilden niet huilend in bed blijven liggen, maar mensen met een arbeidsbeperking blijven verbinden aan werkgevers.

Als het moet dan kan het

We hebben immers te maken met een doelgroep die zwaar getroffen is door de maatregelen. Isolatie is een probleem. Daarnaast hebben wij opdrachtgevers, de werkgevers, die het hartstikke druk hebben. Beide groepen wilden we iets blijven bieden. Kan dat niet fysiek, dan doen we het wel digitaal.

Denken in onmogelijkheden was simpelweg geen optie. Daar zijn wij overigens niet de enige in hoor. Bij hoeveel bedrijven was thuiswerken niet onmogelijk? Nu moet het en blijkt het ook gewoon te kunnen. Kijk, we waren altijd al van plan om meer digitaal te gaan doen. Dankzij ons partnership met Vodafone/Ziggo was de benodigde infrastructuur ook aanwezig. Via ons systeem kunnen werkzoekenden zich opgeven voor een gesprek met een werkgever.

Breder digitaal aanbod

De digitale Meet&Greet zijn daardoor ook gerichter dan de fysieke variant. Je kunt immers niet zomaar aan een tafeltje gaan zitten. Het systeem is niet gericht op de toevallige ontmoeting. Daarmee is het voor een deel van de doelgroep ook geschikter trouwens. Voor mensen die wat eerder last hebben van prikkels van hun omgeving, is dit een prettige manier.

We krijgen positieve reacties van de werkzoekenden en de werkgevers. Er is behoefte aan een digitaal aanbod. Naast de Meet&Greets organiseren we daarom een keer per week een webinar, bijvoorbeeld over sollicitatietechnieken, maar ook over de arbeidsmarkt op dit moment. Sinds deze week hebben we ook elke dag een digitaal borreluur. Daar kunnen mensen gewoon even bijkletsen en vertellen over wat ze bezighoudt.

Kansen zien

Elke donderdag, tussen twee en vijf uur ‘s middags organiseren we een Meet&Greet. Inmiddels hebben bedrijven als Rabobank, DNB, ING, ABN Amro, Vodafone-Ziggo en Aegon al aangekondigd dat ze mee gaan doen. We hopen natuurlijk dat dat aantal stijgt en dat we al heel snel twee Meet&Greets per week kunnen organiseren. Dat hopen we voor de werkzoekenden, maar ook om onze dienstverlening aan te kunnen blijven bieden. Bewust is Onbeperkt aan de Slag geen stichting of goed doel, maar een social enterprise. We hebben dus bedrijven nodig die de kansen blijven zien die inclusie biedt.”