“Uiteindelijk is het gewoon een businessmodel”2017-01-27T12:16:52+02:00

Project Description

“Uiteindelijk is het gewoon een businessmodel”

Binnen een half uur een auto, tractor of vorkheftruck wassen. En wel zonder water. Dat is de opdracht die Peter Mouthaan van PM-wasservice zijn autowassers meegeeft. En die hebben allemaal een arbeidsbeperking. Het geheim? Een duidelijk procedé en een schoolmeesterachtige houding.

Haal ze uit de negatieve sfeer

Nadat Peter Mouthaan in 2006 voor zichzelf was begonnen met een groenvoorzieningsbedrijf, veranderde hij zes jaar later, deels gedwongen door de crisis, van koers. Hij startte met PM-wasservice, dat op locatie – en zonder water – voertuigen kan wassen. Hij nam een half jaar de tijd voor een pilot om te bekijken hoe hij een rendabele business case kon ontwikkelen en medewerkers met een arbeidsbeperking in kon zetten. Want dat hij wilde werken met deze groep was hem al langer duidelijk. “In mijn tijd als manager van het SW-bedrijf in Den Haag had ik met eigen ogen gezien dat er in de doelgroep ongelofelijk veel potentie zit. Die kun je eruit halen als ze uit de negatieve sfeer van de beschermde werkomgeving komen. Zolang de werkzaamheden maar goed gestructureerd worden en de begeleiding strak is.”

Duidelijk procedé

Tijdens de pilot ontwikkelde Mouthaan een duidelijk procedé over het wassen van de voertuigen. Er wordt in een vaste volgorde gewerkt in teams van twee man. “We werken zonder water, maar met een speciaal ontwikkelde spray. Dat maakt onze werkwijze duurzamer, maar niet ingewikkelder. Zolang de jongens zich aan het opgestelde werkprocedé houden, gaat het ook allemaal goed. Geef je ze meer vrijheid, dan wordt het risico steeds groter dat er fouten gemaakt worden of dingen vergeten. En dat kan niet. We moeten dus af en toe schoolmeesterachtig optreden. Onze opdrachtgevers hebben best gevoel voor onze medewerkers, maar het werk moet wel goed gebeuren. Er wordt immers gewoon voor betaald en wij zijn een commercieel bedrijf.”

Rendabel werken

Mouthaan werkt namelijk niet alleen met mensen uit de doelgroep omdat hij weet dat er veel verborgen talenten in de doelgroep zitten. Hij doet het ook omdat hij dankzij de loonkostensubsidies rendabel kan werken. “Af en toe moeten we ook flexkrachten inzetten, en die zijn weliswaar flexibeler en misschien ook iets sneller, maar kosten per uur zoveel meer dat je niet kunt concurreren. De prijzen in deze branche staan enorm onder druk. Onze duurzame werkwijze en het inzetten van Wajongers spreekt best wel aan, maar de klanten kijken uiteindelijk vooral naar de kostprijs. Uiteindelijk is het dus ook een businessmodel.”

Coaching moet beter

Als PM-wasservice behoefte heeft aan nieuwe medewerkers, is dat tegenwoordig meestal snel geregeld. Mouthaan wordt regelmatig gebeld door jobcoaches die hun cliënten willen plaatsen. “Dan weten je ze wel te vinden. Maar ze moeten er ook zijn op de eerste dag van een kandidaat en ze moeten – zeker in het begin – regelmatig voorbij komen. Maar daar hebben ze vaak geen tijd voor en daar gaat het dan ook vaak mis. Ongeveer 30% van de mensen die bij ons een proefperiode komt draaien, valt vroegtijdig af. En dat komt deels omdat ze meer begeleiding nodig hebben van hun coach. Het gaat immers om jongens die echt even tijd nodig hebben voor ze hun draai kunnen vinden. Daarom bieden wij nu ook interne jobcoaching aan, door mij en mijn twee werkleiders. Zo kunnen we het allemaal in eigen hand houden en er voor zorgen dat we op zich gemotiveerde kandidaten binnen boord houden.”

Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok