Project Description

ASR creëert functies op individueel niveau

ASR is een verzekeringsmaatschappij met 3.900 medewerkers. Paul van Belzen, toenmalig teammanager klantenservice, kreeg in 2011 de opdracht om een grote administratieve klus uit te voeren: het ontdubbelen van het cliëntenbestand van de verzekeraar.

De dieseltjes van de afdeling

Normaliter huurde ASR voor dit soort klussen uitzendkrachten in, maar het hoofd P&O, zelf ouder van een kind met een arbeidsbeperking, opperde dat de klus erg geschikt was voor Wajongers, gezien het relatief eenvoudige en repeterende karakter van het werk.

Paul van Belzen, nu projectmanager Wajong: “Via TRES werkend leren (uitzendbureau) hebben we drie geschikte kandidaten gevonden die de klus met succes hebben geklaard. Het leverde direct waarde op voor de business: goedkopere krachten voor eenvoudige taken.”

ASR creëert functies op individueel niveau, meestal op extra ad hoc klussen buiten het reguliere werk. In enkele gevallen worden elementaire taken van reguliere functies afgesplitst (bijvoorbeeld het sorteren van e-mails van de afdeling). ASR heeft organisatiebreed momenteel zeven Wajongers geplaatst op verschillende functies en afdelingen (post, pensioenen, klantenservice, autoverzekeringen) en de aanvragen blijven binnenkomen.

Het is altijd maatwerk om passend werk te vinden. Teammanagers benaderen Paul van Belzen met een aanvraag. Samen met een externe jobcoach volgt een gesprek met de desbetreffende teammanager. Ze bekijken de werkplek, welke taken bij de functie horen en maken een inschatting of dit een passende functie is voor de doelgroep.

De externe jobcoach zoekt een kandidaat en is bij het sollicitatiegesprek aanwezig. Bij een match biedt ASR de geschikte kandidaat een tijdelijk contract aan met een proeftijd van 1 tot 2 maanden voor de duur van de klus (op de loonlijst van ASR). Dit hele proces verloopt soepel en snel, binnen enkele weken kan de Wajonger aan de slag. ASR heeft de ervaring dat er ‘meer dan genoeg’ kandidaten op zoek zijn naar administratief werk.

Paul van Belzen: “Het duurt misschien iets langer dan bij reguliere werknemers, maar deze extra energie win je snel terug. Al snel zijn deze medewerkers de dieseltjes van een afdeling: in het begin is de productiviteit wat lager maar zodra Wajongers goed zijn ingewerkt, is hun productiviteit goed, houden ze het repeterende, eenvoudige werk langer vol dan reguliere werknemers en hebben ze bovendien meer plezier in dit werk.”

Tweesnijdend zwaard

ASR creëert arbeidsplaatsen door een aantrekkelijk aanbod voor teammanagers van productieve, goedkope medewerkers. Bij ASR is er veel vraag naar tijdelijke krachten, en goede en goedkope mogelijkheden spreken aan. De doelgroep wordt aantrekkelijk door het financiële plaatje en uitblijven van administratieve rompslomp voor teammanagers.

Teammanagers benaderen het “Wajong-team” zelf als zij vacatures hebben. Dat komt vooral door de interne promotie en communicatie rondom het project. De doelgroep wordt continu gepromoot in interne communicatie. De nadruk ligt daarbij op het ‘tweesnijdende zwaard’: “Je helpt mensen en bent tegelijkertijd als teammanager goedkoper uit. Jij hoeft niets te regelen, wij doen het selectieproces en nemen alle administratie van je over”.

Paul van Belzen: “De beste promotie is een succesverhaal. Door succesvol Wajongers te plaatsen, krijgt de doelgroep een steeds positiever imago binnen de organisatie en worden Wajongers door steeds meer werknemers als gewone, goede krachten gezien.”