Vraag van de week: Waarom organiseren jullie nu een digitale bijeenkomst over de Banenafspraak?

De banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom een van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Meer weten? We hebben al meer dan 100 vragen beantwoord.

Bekijk het complete overzicht.

Zelf een vraag? Stuur hem in!

Antwoord

De afgelopen jaren zijn er grote successen geboekt binnen de banenafspraak. De economische vooruitzichten zijn nu somber. Juist daarom is het cruciaal om de aandacht op de banenafspraak te houden. Juist nu is het belangrijk om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de banenafspraak blijvend tot een succes te maken. Daarom organiseren wij op 1 juli de bijeenkomst: ‘Alles wat je altijd al wilde weten over de banenafspraak in coronatijd’.

Aanmelden kan hier

Vanuit de studio in Den Haag analyseren we de situatie op de arbeidsmarkt: Welke sectoren hebben het lastig, waar liggen kansen en wat betekent dat voor mensen uit ‘de doelgroep’? Daarnaast zoomen we in op inclusieve praktijkervaringen van nu: hoe belangrijk is steun van bovenaf? Welke rol speelt de direct leidinggevende? En waarom kan intensieve begeleiding het verschil maken?

Ook lichten we een eerste tip van de sluier op over het onderzoek dat we samen met De Normaalste Zaak deden onder werkgevers naar hun eigen inclusieve verwachtingen voor de komende tijd.

Dit doen we met:

  • Aart van der Gaag (aanjager Banenafspraak)
  • Rob Witjes (hoofd arbeidsmarktinformatie & advies UWV)
  • Martine Schuijer (directeur Stichting Nederland Onderneemt Maatschappelijk!)
  • Renzo Deurloo (directeur van sociale onderneming Green-Fox)
  • Anneke Broekman (Projectmanager gemeente Amsterdam)
  • Paul Manning (relatiemanager AutiTalent)

De digitale bijeenkomst is bedoeld voor inclusieve werkgevers, leidinggevenden, HRM’ers en bestuurders.
Waar: online (interactie met de online deelnemers vindt plaats via een chat-functie).
Duur: 30 minuten.

By |2020-06-25T16:42:38+02:0025 juni 2020|Nieuws, Vraag van de week|0 reacties

About the Author:

Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok