De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Meer weten? We hebben ruim 70 vragen beantwoord.
Bekijk het complete overzicht.

Antwoord:

Dit hangt af van de precieze voorwaarden voorwaarden die het sw-bedrijf stelt. Dat kan per sw-bedrijf of detachering verschillen, maar in de meeste gevallen worden de kosten bij ziekte voor 1 maand doorbelast. Gedurende die periode telt de medewerker dus ook nog als gedetacheerde en daarmee voor de banenafspraak.

Na een maand stopt dus normaal gesproken de betalingsverplichting van de inlener. Daarmee is de medewerker dus niet meer gedetacheerd en is hij of zij een “reguliere sw-medewerker”. De controle hierop vindt plaats via de polisadministratie.

Uitval door ziekte is natuurlijk niet te voorkomen. Uitval vanwege andere redenen mogelijk wel. Een veilige en beschermde werkomgeving met veel structuur en duidelijke taken (natuurlijk afhankelijk van de behoefte van de kandidaat) is een belangrijke randvoorwaarde voor het tegengaan van uitval.

Intensieve begeleiding en/of jobcoaching kunnen helpen om vroegtijdig signalen op te vangen, bijvoorbeeld als een medewerker met een arbeidsbeperking niet goed in zijn vel zit of behoefte heeft aan extra ondersteuning. Jobcoaching kunt u intern of extern organiseren. Jobcoaches begeleiden overigens niet alleen de kandidaat, maar ondersteunen ook de directie, leidinggevenden en directe collega’s met nuttige tips.