Toolbox Corona en Banenafspraak Communicatie2020-04-04T11:54:12+02:00

Toolbox Corona en Banenafspraak

communicatie op maat

De coronacrisis vergt veel van iedereen. Hoe kunnen werkgevers proberen de onzekerheid en angsten van medewerkers weg te nemen? Hoe vertellen werkgevers over nieuwe taken, over thuiswerken of over het feit dat medewerkers tijdelijk geen werkzaamheden kunnen verrichten? En hoe doen ze dat helder en duidelijk?

Communicatie op maat is gevraagd om uw medewerkers duidelijkheid te verschaffen.

Dat geldt vanzelfsprekend voor alle medewerkers en zeker ook voor medewerkers met een arbeidsbeperking.

Welke tips over vermijding van het virus kan ik geven?

Bij elk virus, griepje of zelfs een gewone verkoudheid geldt dat iedereen goed op de hygiëne moet letten. Infomeer je medewerkers over de belangrijkste maatregelen die de medewerkers in acht moeten nemen:

  • Houdt 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Geen handen schudden.
  • Regelmatig handen wassen, in ieder geval na elk toiletbezoek en het snuiten van je neus.
  • Zo min mogelijk deurklinken aanraken, bijvoorbeeld ellebogen gebruiken om deuren te openen.
  • Vaker schoonmaken.
  • Zorg voor een goede weerstand

Benadruk in je team dat in het algemeen een goede weerstand en conditie helpen ziek zijn te voorkomen. U kunt ook tips geven als: eet gezond zoals ten minste 2x per dag fruit, veel groente en slaap voldoende.

Hoe vertel ik mijn medewerkers over het virus en de gevolgen op het werk?

Wees duidelijk. Informeer medewerkers zorgvuldig over de richtlijnen van het RIVM en uw keuzes als werkgever. Leg aan het hele team, of groepen medewerkers tegelijkertijd, uit dat de risicogroep gaat om mensen met chronische ademhalingsproblemen, aandoeningen aan hart, lever, nieren of neurologische aandoeningen. Ook zwangeren, ouderen, diabeten of mensen met morbide obesitas vallen in de risicogroep.

Medewerkers uit de doelgroep kunnen behoefte hebben aan een laagdrempeliger uitleg en misschien wel meer dan een keer. Neem daar de tijd voor en benoem ook dingen die vanzelfsprekend lijken, bijvoorbeeld dat loon gewoon wordt doorbetaald of dat deze periode niet als verlof wordt aangemerkt. Het kan raadzaam zijn medewerkers een brief mee te geven met een korte samenvatting van uw beleid in deze periode. Dit zodat de medewerkers een en ander nog eens na kunnen lezen. In de SW zien we dat door middel van een brief ook het thuisfront (of eventuele begeleiders) geïnformeerd worden.

U kunt ook overwegen een medewerker aan te wijzen die vragen over het virus kan beantwoorden. Zo weten alle collega’s bij wie ze terechtkunnen met vragen en blijft altijd duidelijk welke stappen de organisatie neemt. Zo blijft de kans op verspreiding van het virus binnen uw organisatie zo klein mogelijk.

Hoe weet ik zeker dat de boodschap goed is overgekomen?

Gebruik indien mogelijk beeld en geluid. Ervaring en onderzoek wijzen uit dat de boodschap beter overkomt als hij op verschillende manieren wordt overgebracht. Als u gebruik maakt van instructievideo’s, denk er dan ook aan deze te laten ondertitelen.

Laat ook niet na te checken. Dit kan bijvoorbeeld door leidinggevenden te laten nabellen om in een persoonlijk gesprek zeker te stellen dat de medewerker goed op de hoogte is.

Is er informatiemateriaal beschikbaar om mijn medewerkers snel en duidelijk te informeren?

Steffie legt het virus – en de beschermmaatregelen – buitengewoon laagdrempelig en duidelijk uit. De website, gemaakt door LeerZelfOnline in opdracht van het Ministerie van VWS, is is speciaal bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking en andere kwetsbare groepen die een zetje kunnen gebruiken.

Kennisbank Pharos maakte, samen met thuisarts.nl een inzichtelijk instructie-overzicht met afbeeldingen (het overzicht is in meerdere talen beschikbaar). Let op: Pharos raadt mensen aan om 2 meter afstand te houden. Het RIVM acht 1,5 meter voldoende. Dit kan verwarrend zijn voor medewerkers die duidelijkheid zoeken. Leg uit welke regels er in uw bedrijf gelden.

Hier vindt u een poster met instructies om de handen optimaal te wassen (pdf, bron: afas).

Is er informatiemateriaal voor laaggeletterde medewerkers?

De Rijksoverheid ontwikkelde verschillende communicatiemiddelen voor laaggeletterden, waaronder posters en berichten voor social media.

Het project Taal voor Allemaal van zorgorganisatie Koraal heeft een brochure gemaakt om corona uit te leggen aan mensen die niet zo taalvaardig zijn.

Dit filmpje van de Stichting Lezen en Schrijven legt helder en duidelijk uit wat het coronavirus betekent en welke hygiënemaatregelen belangrijk zijn. U kunt dit aan de medewerkers laten zien en de link natuurlijk ook digitaal versturen.

Is er informatiemateriaal voor medewerkers met autisme?

Voor mensen met autisme maakte het Regionaal Intersectoraal Autisme Netwerk Zuid Holland Noord en Midden Holland een informatiepagina over het Corona virus, gericht op mensen met autisme zelf en hun hulpverleners. Hier zijn pictogrammen te vinden en bijvoorbeeld informatie over dagprogramma’s.

Terug naar hoofdpagina

Vraagformulier

Stel hier uw vragen over inclusief werkgeven en het coronavirus

ErvaringenMeldpunt

Deel uw ervaringen als inclusief werkgever in deze periode

We blijven de ontwikkelingen volgen en zullen de toolbox voortdurend actualiseren. Vindt u het antwoord op uw vragen niet in deze toolbox of heeft u suggesties voor toevoegingen, aarzel dan niet contact met ons op te nemen via het vraagformulier. Wilt u ervaringen delen en ons en andere werkgevers laten weten welke oplossingen u heeft gevonden, gebruik dan het ervaringenmeldpunt.
Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok