Van de 550 medewerkers van mijn bedrijf, De Kroon Facilitaire Diensten, behoort een groot deel tot de participatiedoelgroep. Ik vind dat normaal. 

Ik stel namelijk graag simpele vragen: wat zou je zelf willen als je een beperking hebt? Of als je kind een beperking heeft? Dan wil je dat jij of je kind een kans krijgt. Ik ben een ondernemer, ik wil resultaat. Maar ik ben ook werkgever met een sociaal hart en heb banen te vergeven. Dus kies ik graag voor de doelgroep.  

Waar ik – en mijn medewerkers met een beperking – wel echt genoeg van hebben, dat zijn de regels en de bureaucratie. Het hele stelsel is gebouwd op wantrouwen. Of het nu gaat om loonkostensubsidies of begeleiding, als de instanties meer vanuit vertrouwen in de werkgever zouden werken, zou het veel minder kosten en voor de medewerkers veel natuurlijk zijn.

Mensen zijn je kapitaal
Mijn leidinggevenden kennen hun mensen en weten wat die voor begeleiding nodig hebben. Met kennen bedoel ik niet alleen dat ze weten hoe ze op het werk functioneren. Als organisatie hebben we een vertrouwensfunctie. Dus wil je weten hoe het met mensen thuis zit en hoe het verder allemaal loopt. Mensen zijn je kapitaal, daar moet je zuinig op zijn. En het gevolg is dat de medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf en fluitend naar hun werk gaan. Een gewone, menselijke houding levert dus in elk opzicht pure winst op.  

Volgens mij zouden we echt nog veel meer mensen met een handicap een baan kunnen bezorgen als wij – als ondernemers – meer als keten zouden denken. Wij zouden onze opdrachtgevers bijvoorbeeld niet alleen op facilitair vlak kunnen ondersteunen, maar ook ontzorgen op participatiegebied. Laat ons mensen met een beperking maar begeleiden. Wij weten hoe dat moet. Maar dan loop je weer tegen regelgeving aan die dat onmogelijk maakt. 

Sociaal hart
Maar ik laat me niet ontmoedigen. Als ondernemer wil ik mijn mooie familiebedrijf laten floreren. En met mijn sociale hart, wil ik mensen die willen werken, met of zonder officieel erkende beperking, een kans geven op een serieuze, vaste baan.”

Kevin de Kroon is directeur van De Kroon Facilitaire Diensten uit Utrecht, een facilitaire dienstverlener aan de zakelijke markt, variërend van schoonmaak, eventcatering, beveiliging en hoveniersdiensten.

 

Kevin de Kroon

Directeur De Kroon Facilitaire Diensten