Inclusieve bedrijven zagen hun omzet de afgelopen drie jaar vaker stijgen, ervaren minder arbeidsmarktkrapte en zijn ook minder onzeker over toekomstige omzetontwikkelingen. Dit staat in een onderzoek van RABO Research naar de inclusiviteit van het Nederlandse bedrijfsleven.

Om het inclusieve gehalte van het Nederlandse bedrijfsleven in kaart te brengen, heeft RABO Research eerder dit jaar een enquête voorgelegd aan bedrijven. Zij vroegen onder andere hoe werkgevers bij openstaande vacatures handelen. Uitkomst: 60% van de Nederlandse bedrijven kiest onder sollicitanten niet automatisch voor een zogeheten meerderheidskandidaat.

Dat analisten van RABO Research vinden het opvallend dat 40 procent van de Nederlandse bedrijven dit wel doet. Bedrijven die wel inclusief zijn zagen hun omzet de afgelopen drie jaar vaker stijgen, ervaren minder arbeidsmarktkrapte en zijn ook minder onzeker zijn over toekomstige omzetontwikkelingen.

Diversiteitsbeleid
Als inclusieve bedrijven succesvoller zijn – en dat zijn ze, volgens RABO Research – lijkt het misschien logisch om van bedrijven te eisen dat ze werken aan hun diversiteitsbeleid. Maar dat is te makkelijk, vinden de analisten.

Zij zien namelijk ook dat bedrijven die aangeven te streven naar een werknemersbestand dat een afspiegeling vormt van de samenleving, en bedrijven die aangeven dat diversiteit een integraal onderdeel vormt van hun strategie, niet echt inclusiever opereren op de arbeidsmarkt.

Verplichting werkt averechts
Integendeel, de mate waarin bedrijven diversiteitsbeleid omarmen maakt niets uit voor de inclusieve keuzes die ze op de arbeidsmarkt maken, zo blijkt ook uit vakliteratuur. In het onderzoek lijken grotere bedrijven wel meer in te zetten op diversiteitsbeleid dan kleinere bedrijven. Maar uiteindelijk zijn zij minder geneigd om inclusieve keuzes te maken bij openstaande vacatures.

Verplicht diversiteitsbeleid kan dus ook averechts werken. Sterker nog, kleinere ondernemingen zónder diversiteitsbeleid blijken zelfs inclusiever dan grote ondernemingen mét een diversiteitsbeleid

Alleen het hebben van een diversiteitsbeleid werkt dus niet. Het leidt vooralsnog niet tot ander gedrag bij het aannemen van nieuwe werknemers. Toch zijn er volgens de onderzoekers wel degelijk aanknopingspunten voor bedrijven om met inclusie aan de slag te gaan.

Ze denken daarbij allereerst aan initiatieven die het contact tussen verschillende groepen vergroten, zoals mentoring-programma’s. Daarnaast is betrokkenheid vanuit de top van het bedrijf cruciaal. Zonder betrokkenheid en overtuiging van bestuurders is het heel moeilijk om vooruitgang te boeken op het gebied van diversiteit en inclusie.

Minderheidskandidaten
RTL Nieuws vertaalde het onderzoek van de RABO-bank zo: Ben je een vrouw, heb je een beperking en/of heb je een niet-witte huidskleur? Dan is de kans dat je een baan krijgt, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, nog altijd kleiner dan als je niet (een van die) karakteristieken hebt. Dat geldt ook voor medewerkers met een andere geaardheid dan heteroseksueel. Stuk voor stuk minderheidskandidaten.