Project Description

Rita Grootendorst, projectmanager Rabo Inclusief bij Rabobank Nederland
‘Ga het gesprek aan en versimpel de regels’

Klik op de cover om naar het magazine te gaan

‘Ik vind het te gek voor woorden dat zestig procent van de mensen met een zintuigelijke beperking thuis zit omdat zij heel moeilijk aan werk kunnen komen’, zegt Rita Grootendorst. ‘Toen Rabobank in mei 2017 startte met het project Rabo Inclusief, aarzelde ik geen moment om intern op de functie van projectmanager te solliciteren. Mensen die kunnen en willen werken, moeten volwaardig mee kunnen doen.’

Dat het projectleiderschap haar op het lijf geschreven is, komt ook door haar persoonlijke situatie. ‘Ik heb een zoon die met een chronische ziekte kampt, waardoor ik me goed kan inleven in de situatie van mensen met een arbeidsbeperking.’

Helder proces

Voor de start van Rabo Inclusief bood de bank al plek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Dat doet de bank niet alleen omdat ze van betekenis wil zijn, maar bovenal omdat we het talent en de kracht zien van medewerkers met een extra uitdaging’, vindt Rita. ‘Alleen ging dat niet volgens een helder proces. Nu, met Rabo Inclusief wel. We zochten allereerst netwerkpartners en gespecialiseerde bureaus, zoals Brainnet, die kandidaten aanleveren en onze vacatures uitzetten. Daarbij gaan we uit van de beschikbare functie en kijken vervolgens of de vacature door iemand met een arbeidsbeperking kan worden vervuld. Daarnaast hebben we veel energie gestoken in interne communicatie om managers en medewerkers van dit potentieel aan arbeidskrachten bewust te maken.’

Buddy’s en jobcoaches

Sinds het begin van het project zijn er binnen de bank 75 mensen met een arbeidsbeperking doorgestroomd naar een reguliere functie. Een groot aantal werkt bij Operations en het Klantencontactcentrum. ‘Er zijn ook auditief en visueel beperkte medewerkers als recruiter, sector manager of analist aangesteld of zijn in IT-functies ingestroomd. Velen hebben bijzondere talenten en enorm veel veerkracht, doorzettingsvermogen en creativiteit. Kandidaten krijgen een buddy. Dat is een collega op de afdeling die een tweedaagse Harrie Helpt-training heeft gevolgd, waarin zij informatie en tools krijgen aangereikt om collega’s met een extra uitdaging te begeleiden. Ook kunnen ze terecht bij externe jobcoaches, zodat we altijd de dialoog kunnen aangaan, mocht het even niet zo lekker lopen.’

Online

Sinds de virusuitbraak zijn er minder nieuwe mensen uit de doelgroep aangenomen. ‘Maar dat komt ook omdat er overall significant minder vacatures zijn’, zegt Rita. ‘Het inwerken en begeleiden gaat nu digitaal. Dat heeft nadelen, maar het kan wel! Je kunt ook online goed peilen waar mensen tegenaanlopen. Sommigen vinden het thuiswerken ideaal. Omdat ze een fysieke beperking hebben bijvoorbeeld. Anderen willen graag naar kantoor omdat hen dat meer structuur brengt. We kijken dan hoe en wanneer dat binnen de richtlijnen kan en wat voor faciliteiten daarvoor nodig zijn. Een heel nuttige schakel in dat opzicht is de Inclusie Support Desk, die we in het leven hebben geroepen. De desk wordt bemenst door een medewerker van de afdeling IT, die ook een jobcoachopleiding volgde. Rabo investeert verder in applicaties waardoor visueel of auditief beperkten ‘makkelijker’ mee kunnen doen met teamsvergaderingen.

Regels versimpelen

Om te stimuleren dat medewerkers met een arbeidsbeperking vaker aan de slag kunnen in reguliere banen moeten we de dialoog met de mensen uit de doelgroep vaker aangaan, maar vooral de regels versimpelen, vindt Rita. ‘Wil iemand meetellen voor de banenafspraak dan moet hij in het doelgroepenregister staan. Maar iemand die uit de wia komt of iemand die is hersteld van kanker telt daarin gek genoeg niet mee. Bij de Rabobank hanteren de definitie die de VN heeft opgesteld, daarbij maakt het labeltje van de achtergrond van de kandidaat niet uit.
En tenslotte…blijf niet praten, ga het doen.’