Project Description

Harmen van der Laan van PrintPlezier Delft:
‘Ik wil sociale impact maken én goede producten leveren’

Klik op de cover om naar het magazine te gaan

Een poster op A1-formaat, een gelikt magazine, visitekaartjes of een perfecte cappuccino? Daarvoor ben je bij PrintPlezier aan de Chopinlaan in Delft aan het juiste adres. Harmen van der Laan runt de print- en koffie-zaak nu ongeveer twee jaar en werken 10 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Afgelopen half jaar kwam daar de fietskoerier-tak Fier Fietskoerier Delft bij. Wat bijzonder is? Dat er tien mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Wat verder bijzonder is, is dat Harmen niet uit de grafische sector afkomstig is. Hij is afgestudeerd drinkwatertechnoloog aan de TU Delft. ‘Ik heb nu eenmaal ondernemersbloed en in mijn studententijd had ik al verschillende bedrijfjes opgezet’, zo licht hij toe. ‘Ook ben ik ooit vormgever geweest, iets wat ik in de praktijk heb geleerd. Natuurlijk ben ik hier niet onvoorbereid aan begonnen en heb ik veel mensen om advies gevraagd. Mijn doel? Ik wil de Tony Chocolonely van de grafische sector zijn. Ik wil sociale impact maken en tegelijkertijd uitstekend drukwerk tegen een scherpe prijs leveren. De meeste sociale impact maak je niet als je op een bedrijventerrein bent gevestigd. Dus staat onze onderneming midden in de wijk waar ik zelf ook woon. En dat is niet de allerbeste wijk van de stad.’

Vertrouwen

PrintPlezier is een sociale onderneming voor mensen die al een hele tijd geen werk hebben gehad. ‘Ik gun hen een kans om een vicieuze cirkel te doorbreken. Als persoon kun je iemand heel moeilijk aanspreken op zijn doen en laten. Als werkgever kan dat wel. Dan kan ik zeggen: goh, ik zie dat je wat minder gefocust bent. Gaat het thuis wel goed? Kan ik je helpen? Dan kun je van betekenis zijn. Vertrouwen en kwetsbaar zijn, vormen de essentie van onze aanpak. Dan kun je afspraken maken.’

Klik met het team

De meeste nieuwe medewerkers komen via mond-tot-mond-reclame bij PrintPlezier binnen. Er volgt een kennismakingsgesprek en een proeftijd van drie maanden. ‘De klik met het team vind ik belangrijker dan iemands competenties. Ons team bestaat nu uit mensen tussen de zestien en zeventig jaar, afkomstig uit acht verschillende geboortelanden. Zij hebben de behoefte om zich veilig te voelen en te werken in een soort familiehuis. Maar we pakken het wel serieus aan. Het is niet vrijblijvend. Je hebt een duidelijke taakomschrijving en een persoonlijk ontwikkelingsplan. Ik geloof dat kwetsbaarheid en eigen leiderschap hierin essentieel zijn.’

Zware coronatijd

Na een veelbelovende start, was het laatste half jaar vanwege de uitbraak van Covid-19 erg zwaar. ‘De koffie-gelegenheid ‘Kopiekoffie’ moest dik twee maanden dicht omdat het onder horeca valt. En PrintPlezier liep de eerste weken na de corona-uitbraak erg slecht omdat iedereen zijn adem inhield. Gelukkig moesten ondernemingen wel gaan communiceren en klopten ze voor mailings – over corona – bij ons aan. Toch loopt het nog niet zoals voor de virusuitbraak. Daar komt bij dat we voor steunpakketten of de NOW-regeling niet in aanmerking kwamen omdat we geen maatschappelijke organisatie maar een sociale onderneming zijn, een verkeerd labeltje. Om alle balletjes in de lucht te houden was ik veel operationeel bezig en schoot het aanvragen van de benodigde fondsen er bij in. Die zijn nu met een half jaar vertraging wel de deur uit. Omdat je ondernemer bent, verzin je wel nieuwe dingen. Dus hebben we een fietskoerier-tak op poten gezet. Die loopt nu erg goed, maar het kostte me wel enorm veel energie. De tweede golf of lock down doet ons geen goed. En dat is een understatement.’