Project Description

Jan van den Broek, coach en P&O-functionaris bij Macek Technika:
‘Werknemers voelen dienstverband als warm bad’

Klik op de cover om naar het magazine te gaan

P&O-functionaris Jan van den Broek van kunststofbedrijf Macek Technika begeleidt werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. En met succes, zo blijkt uit cijfers. ‘Wij doen hier hoofdzakelijk productiewerk waarvan delen handmatig geassembleerd moeten worden. Mensen met een afstand zijn daarom redelijk gemakkelijk inpasbaar. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit ook voor andere bedrijven geldt.’

Het familiebedrijf Macek Technika, in 1972 begonnen, maakt kunststof producten, waarvan de laatste jaren hoofzakelijk deksels. De stap naar sociaal ondernemen heeft het bedrijf nooit bewust gezet. Het is eerder terloops in gang gezet. “We zijn begonnen met één werknemer, later kwamen er meer. Twaalf jaar geleden werd dit beleid ‘geformaliseerd’. Inmiddels zijn hier veertig werknemers in dienst, van wie meer dan zestig procent een afstand heeft tot de arbeidsmarkt. We mogen dus wel zeggen dat we op koers liggen.”

Aanjager

Essentieel hiervoor is volgens Van den Broek de aanwezigheid van een aanjager – al dan niet geboren uit persoonlijke motivatie. “Onze directeur heeft altijd al een sociale inslag gehad. Zo van: ‘Jij zoekt een baan, maar hebt wat extra begeleiding nodig? Maakt niet uit, ik zal kijken wat mogelijk is’. Dat soort mensen heb je binnen een organisatie nodig. Trouwens: winstmaximalisatie is nooit een primair doel geweest. Macek Technika is een sociaal bedrijf – vroeger, nu en in de toekomst. We willen niet alleen goede producten leveren, maar ook bijdragen aan sociaal ondernemerschap.”

Een groot deel van de mensen uit de doelgroep doet bij Macek handmatig werk achter machines. Maar er zijn ook mensen in dienst voor kaderfuncties. “Neem mij als voorbeeld – zelf kamp ik al jarenlang met de ziekte van Crohn, een chronische darmaandoening. Wanneer mensen spreken over afstand wordt al snel gedacht aan geestelijke problemen. Maar dat begrip is veel ruimer. En de manier waarop ze kunnen worden ingepast dus ook.”

Motivatie

Van den Broek noemt sociale binding als belangrijk aspect van werk. Hij merkt dat een vast dienstverband voor velen voelt als een warm bad. Mensen die hij aanneemt, zeggen na 2 weken al: ‘Goh, ik heb er opeens een hele hoop vrienden bij’. “Iedereen heeft al iets meegemaakt, de motivatie om elkaar te helpen is daardoor groot. Soms is dit eindig, vaak met problemen die buiten de werksfeer liggen. Dan kom ik in beeld en probeer ze te helpen. En anders kunnen ze terecht bij gemeentelijke coaches. Gelukkig denkt Oss mee, de bereidheid is groot. En samen kom je er dan wel uit.”

“Corona heeft natuurlijk invloed. De impact op werknemers is soms groot. Sommigen raken daarvan overstuur, kunnen fenomenen als lockdown niet goed plaatsen. Dit werkt door op anderen. Belangrijk is dan het goede voorbeeld geven, en dat ook zichtbaar te doen. Je kunt werkplekken ’s avonds aanpassen, maar beter is tijdens werkuren. Zodat men ziet: hier wordt alles gedaan om de veiligheid te vergroten.’

Wegwijs

Van den Broek denkt dat het best goed gaat met inclusie in Nederland, maar dat het nog veel beter kan. “Bedrijven zouden meer gesteund moeten worden. Dan kun je ook werk behouden, dat anders naar lagelonenlanden zou verdwijnen. Ook voorlichting is belangrijk. De bereidheid is heus aanwezig, daaraan schort het vaak niet. Maar sommigen moeten een beetje wegwijs worden gemaakt.”