Project Description

Michel Kokshoorn (bjzndr):
‘bjzndr maakt de match met zzp’ers’

Klik op de cover om naar het magazine te gaan

De coronamaatregelen zorgden ervoor dat ondernemer Michiel Kokshoorn een streep zag gaan door de acquisitie van nieuwe opdrachten voor zijn communicatieplatform bjzndr. Maar zijn enthousiasme is er niet minder op geworden. ‘Ik realiseer me dat wat ik doe misschien overkomt als een druppel op een gloeiende plaat. Maar voor de mensen die voorheen thuis op de bank zaten maakt betaald werk een wereld van verschil!’

Een paar jaar geleden besloot Kokshoorn om, naast zijn werkzaamheden voor een communicatiebureau, op zoek te gaan naar extra uitdaging. Die wilde hij vooral vinden in betrokkenheid bij mensen die ziek of eenzaam zijn. “Na wat omzwervingen kwam ik terecht bij een dagbestedingshuis in mijn woonplaats Nootdorp, en de daaruit ontstane winkel, voor arbeidsmatige dagbesteding. In die tijd leerde ik flink wat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kennen. Aan de andere kant kende ik ook veel mensen die als zzp’er zelfstandig communicatieprofessional zijn.’

Anderhalf miljoen zzp’ers

Dat bracht hem op een idee. Want bij overheden of wat grotere bedrijven zou het relatief eenvoudig moeten zijn om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt “erbij te hebben”. Voor een zzp’er, die de gehele bedrijfsvoering in zijn eentje doet, ligt dat anders. “Maar er zijn anderhalf miljoen zzp’ers in Nederland, dus het is wél een heel interessante groep. Zou je daar geen match kunnen maken? Vanuit mijn eigen expertise als communicatieprofessional ben ik dat gaan onderzoeken, en dat leidde tot de oprichting van het communicatieplatform bjzndr. Inderdaad, het woord “bijzonder” maar dan zonder klinkers gespeld.”

Mooie resultaten

bjzndr maakt de match tussen communicatie-zzp’ers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Je moet het namelijk als zzp’er natuurlijk wel zien zitten om iemand een steuntje in de rug te bieden. “Daarom richten we ons op die zzp’ers die echt willen. De resultaten zijn ronduit mooi. We hebben inmiddels een team van meerdere fotografen, vormgevers, tekstschrijvers en webbouwers, die samen heel wat aankunnen. Op basis van de specifieke wensen van de klant wordt er vervolgens voor ieder project uit beide netwerken één projectteam samengesteld. We doen op deze manier al communicatieprojecten voor onder andere de Bibliotheek Oostland, Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond en FNV Maatwerk”.

Kokshoorn realiseert zich dat wat hij doet misschien overkomt als een druppel op een gloeiende plaat. Maar voor de mensen die voorheen thuis op de bank zaten maakt betaald werk een wereld van verschil. “Ze hebben vaak het gevoel “er weer toe te doen” en groeien verder in hun vak. Dat geeft ook de betrokken zzp’ers veel voldoening. En voor mij betekent het ook veel.”

Alsnog op acquisitiepad

Met bzndr had Koekshoorn zich tot doel gesteld om in 2020 in te zetten op de acquisitie van nieuwe opdrachtgevers. Daar gooide corona roet in het eten. “Je komt in deze tijd lastig met mensen in gesprek, laat staan dat je op bezoek kunt gaan. Ik hoop dat ik in het voorjaar van 2021 dat alsnog kan gaan doen.” Maakt dat 2020 nu een verloren jaar? “Nee, mijn enthousiasme is er niet minder op geworden en ik zie deze tijd ook als een periode waarin ik mijn doel nog scherper kan stellen. En ik kan veel voorwerk doen om volgend jaar alsnog op het acquisitiepad te gaan.”