Project Description

Inclusie volgens Simone Jansen (Albert Heijn)
“Daar waar mogelijk er een schepje bovenop doen”

Klik op de cover om naar het magazine te gaan

Simone Jansen is projectleider Inclusie bij Albert Heijn. Vanuit die functie is ze betrokken bij de uitvoering van de Banenafspraak bij de supermarktketen. Ze begon ooit als projectmanager Banenafspraak en inmiddels is haar takenpakket uitgebreid tot inclusie. “Dat laat ook mooi zien dat de Banenafspraak inmiddels een onderdeel is geworden van een bredere aanpak om Albert Heijn een diverse en inclusieve werkgever te laten blijven en een afspiegeling van de maatschappij te zijn.”

Albert Heijn’s inzet voor de Banenafspraak is niet van vandaag of gisteren. Al in 2015 lanceerde het bedrijf een aanpak mensen met een arbeidsbeperking een kans te bieden. Inmiddels is dat aantal gestegen tot 1850. “2025-2025, dat is onze ambitie. In het jaar 2025 willen we 2025 mensen uit de Banenafspraak duurzaam aan ons hebben gebonden.”

Daar werkte Albert Heijn de afgelopen jaren niet alleen aan door het plaatsen van mensen, maar ook door het veranderen van structuren. Albert Heijn stond aan het begin van de aanpak waarbij landelijk actieve werkgevers werkafspraken konden maken met arbeidsmarktregio’s. “De vraag blijft of die decentralisaties de manier zijn om arbeidsmarktbeleid te voeren.” Inmiddels heeft Albert Heijn werkafspraken met 30 arbeidsmarktregio’s gemaakt en veel geïnvesteerd in contacten met UWV en gemeenten. “Dus we liggen aardig op koers.”

Bij identiteit passen

Volgens Jansen werkt inclusie het beste als het op een manier vorm krijgt die past bij de identiteit van de organisatie. “Bij ons betekent dat bijvoorbeeld dat we inzetten op persoonlijke groei en ontwikkeling. Daarom ben ik ook zo blij dat we er – ondanks corona – in geslaagd zijn om voor onze participanten een BBL-opleiding op te zetten. Binnen twee jaar kunnen ze via deze opleiding doorstoten naar MBO-2 niveau. Komend jaar gaan vijf klassen van start!”

Waar veel bedrijven en sectoren hard geraakt werden door de coronacrisis, geldt dat niet voor de levensmiddelenbranche. Toch werd Albert Heijn door de crisis geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. “Je zag zeker in maart, een periode met veel onzekerheid, dat het voor een deel van onze medewerkers een uitdagende tijd was. Dat gold in gelijke mate voor een deel van onze participanten. Om die groep goed te monitoren, hebben we onze jobcoaches contact op laten nemen met iedere winkel in Nederland.”

In het oog houden

Uit dit belrondje door het land kwam niet naar voren dat medewerkers uit de doelgroep, of hun leidinggevende, behoefte hadden aan extra ondersteuning tijdens de coronatijd. “Wel hoor je dan schrijnende persoonlijke verhalen. Bijvoorbeeld van mensen uit de doelgroep uit begeleid wonen-projecten die zo graag wilden werken, maar dat niet mochten omdat ze hun huis niet konden verlaten. Dat leidde tot een groot gevoel van onmacht, zowel bij de medewerkers als bij ons.”

“Houd de doelgroep in het oog en doe, als het even kan, er nog een schepje bovenop,” dat is de oproep van Simone Jansen doet aan haar collega-werkgevers. “Natuurlijk kan het nu niet overal. We moeten onze ogen niet sluiten voor de realiteit. Maar daar waar het enigszins mogelijk is, moeten we kansen blijven scheppen voor mensen met een arbeidsbeperking.”