Project Description

Verweven in de filosofie

‘Verweven in de filosofie van Seacon’, noemt directeur Frank Hermans de inzet van mensen met een arbeidsbeperking bij de logistieke dienstverlener. Al jaren vinden zij werk bij het Venlose familiebedrijf of partnerondernemingen. Tot en met de postbode aan toe.

Om even te beginnen met die postbode; Paul werkt al sinds jaar en dag bij Seacon. Ook hij kwam binnen als iemand met een arbeidsbeperking. Nu maakt hij dagelijks zijn ronde langs de verschillende locaties van Seacon in Venlo. Als hij een dag verlof heeft, merkt men dat op de werkvloer direct. Niet alleen omdat men dan zelf de post op de plaats van bestemming moet zien te krijgen, maar ook omdat Paul inmiddels bij de inboedel van het familiebedrijf hoort.

Het geeft aan hoe het bedrijf omgaat met mensen uit de doelgroep van de Banenafspraak. En dat al jarenlang. Seacon Logistics is een wereldspeler in de transportsector, of ‘logistieke ketenregisseur’ in termen van de onderneming zelf. De naam Seacon kom je in meer dan 75 landen over de hele wereld tegen. Tegelijkertijd is het Venlose familiebedrijf stevig geworteld in de Limburgse samenleving.

Betrokkenheid en trots

Sinds de oprichting in 1985 door Hai Berden hecht men bij Seacon veel waarde aan maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Niet alleen door een multimodaal transportconcept waarbij geïnvesteerd wordt in het ontlasten van het milieu en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Maar ook op maatschappelijk vlak door sponsoring van sport (VVVVenlo, Fortuna Sittard, MVV Maastricht, Topsport Limburg), cultuur, onderwijs en maatschappelijk welzijn. ‘Door dit soort zaken willen mensen graag bij Seacon werken’, weet HR-adviseur Nanneke Hanssen. ‘Door aanwezig te zijn in de samenleving, creëer je een stukje betrokkenheid en trots bij de medewerkers.’

Mensen met een arbeidsbeperking worden door Seacon voornamelijk ingezet in de warehouses van partners Amway in Venlo en Brand Loyalty in Peel en Maas. Seacon verzorgt de logistieke dienstverlening voor beide ondernemingen. Hanssen: ‘Het grootste deel van de medewerkers in de warehouses bestaat uit uitzendkrachten. In samenwerking met de sociale werkplaatsen in beide gemeenten, detacheren we ook mensen met een arbeidsbeperking. De aard van het werk is soms sterk repeterend. Ideaal voor iemand die een bepaalde structuur in het werk nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Met een stukje aandacht en verantwoordelijkheid geef je iemand de kans om te groeien.’

Lokale maatschappelijke verantwoordelijkheid

Directeur Frank Hermans zal niet ontkennen dat er ook een economische factor meespeelt bij de detachering vanuit SW-bedrijven. ‘Je biedt de klant een goedkopere oplossing voor de invulling van vacatures. Maar dat is voor Seacon nooit de hoofdreden geweest. Juist die lokale maatschappelijke verantwoordelijkheid zit er gewoon ingebakken. Zo werken we al jaren. Ik denk dat familiebedrijven dat ook van oudsher meer doen dan andere bedrijven. Zo is het ook met sportsponsoring van VVV-Venlo als meest in het oog springende voorbeeld. Maar ook het sponsoren van Fortuna en MVV vanwege onze werkzaamheden in die regio’s. Of overzee in Japan. Waar we ook actief zijn, proberen we lokale projecten te ondersteunen. En als je over hele wereld actief bent, merk je ook dat we in Nederland echt voorop lopen met het helpen van mensen met een arbeidsbeperking.’

Bieden van kansen

De dichtheid van transport en logistieke bedrijven in de Regio Venlo biedt volgens Hermans voldoende mogelijkheden om veel mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. ‘Maar het moet wel in je zitten, wil je mensen een kans geven. Even iets verder kijken dan het simpelweg invullen van een vacature. Als bedrijven er aandacht voor hebben, kunnen we met 250 logistieke ondernemingen een eind komen. En dat moet misschien ook wel omdat de arbeidsmarkt steeds meer tekenen van krapte gaat vertonen. Daarom moeten we nu al creatief zijn in het bieden van kansen.’