Project Description

Draagvlak binnen de organisatie bepaalt het succes

Een groentezaadveredelaar met een sterke drang naar innovatie en ontwikkeling. Zelfs tijdens de crisis bleef Rijk Zwaan met imposante cijfers groeien. Maar uitbreiding en winst zijn niet de voornaamste doelstellingen voor de wereldspeler uit het Westland, vertelt adviseur Human Resources Evelien Beens-Wagenaar. “Als bedrijf willen we mensen een prettige en duurzame baan bieden. Dat geldt ook voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Rijk Zwaan is een van Nederlands grootste multinationals. Het bedrijf heeft 2600 medewerkers wereldwijd en neemt een vijfde plaats in op de lijst van grootste zaadveredelingsbedrijven. “We willen een winstgevend bedrijf zijn en verder groeien, maar dat is geen doel op zich. In de eerste plaats gaat het ons om een mooi bedrijf op te bouwen. Wij denken daar het best in te slagen door de menselijke kant op één te zetten.”

Vanaf 2014 is Evelien Beens-Wagenaar werkzaam bij Rijk Zwaan en vervult zij een brede rol binnen de HR-afdeling. Ook rond die periode worden de contouren van de Participatiewet, die een jaar later wordt ingevoerd, steeds duidelijker. “Het is voor ons de reden geweest om gecoördineerder met mensen met een arbeidsbeperking aan de slag te gaan. Ook voor deze tijd hebben we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Bij Rijk Zwaaners zit het in het bloed om goed voor mensen te zorgen, dus ook voor mensen die moeite hebben om een baan te vinden. Wij hebben in de CAO vastgelegd serieus aandacht te besteden aan dit onderwerp. Sinds 2014 is het wat harder gaan lopen en we hebben meer mensen aangenomen. Vier daarvan hebben inmiddels een vast contract, dat is voor deze doelgroep heel zeldzaam.”

Jobcarving   

“Tot op heden hebben wij eigenlijk altijd functies gecreëerd. Wij hebben binnen het bedrijf gekeken naar taken die blijven liggen en deze samengebracht tot een functie die aansluit op iemand uit de doelgroep. Functiecreatie is voor ons de sleutel geweest. Het gaat om werkzaamheden die niet bij de kerntaak van een functie horen, bijvoorbeeld water geven, schoonmaken en opruimen. Niet perse de meest spannende of uitdagende aspecten voor iemand met expertise op het gebied van bijvoorbeeld zaadveredeling, maar het moet wel gebeuren. Nu hebben we een aantal afdelingen waar één iemand verantwoordelijk is voor die taken en dat functioneert uitstekend. Ze horen er helemaal bij en dat komt omdat ze écht van meerwaarde zijn. Ook collega’s vinden het prettig werken in een strakke, nette omgeving. Het mes snijdt aan twee kanten.”

Gebrek aan overzichtelijk aanbod van geschikte kandidaten is een veelvoorkomend probleem bij werkgevers. Rijk Zwaan werkt samen met MVO Westland dat zowel bij het ontwikkelen van een geschikte functie als bij het maken van een match kan bijstaan. “MVO Westland kan een optimale kandidaat voor ons vinden. Bovendien is het een niet-commerciële partij. Dat vind ik ook prettig werken omdat je dan weet dat je samen streeft naar een duurzame, passende arbeidsplaats. Het heeft mijn voorkeur om te werken met een partij waar we vertrouwd mee zijn en die de doelgroep goed in kaart heeft.”

Ambassadeurs 

“Goede begeleiding is ook een belangrijke succesfactor. We laten de afdeling meedenken en kijken samen of we een begeleider in huis hebben die een klik heeft met de kandidaat en er ook echt tijd in wil stoppen.” Zijn het dan alleen maar succesverhalen bij Rijk Zwaan? Beens-Wagenaar benadrukt dat het bedrijf veel tijd stopt in de voorbereiding en dat werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een voortgaand proces is.

“In het verleden hebben we een match proberen te realiseren waarbij het door een combinatie van factoren niet is gelukt. Het betrof een dame in de catering. Na verloop van tijd bleek dat we geen passende werkplek konden bieden. Het heeft ons geleerd dat alle elementen moeten kloppen, zowel de begeleiding als de arbeidsplaats die je biedt.”

Door de juiste ondersteuning, een helder takenpakket te formuleren en samen te werken met de juiste partijen ziet Beens-Wagenaar dat het draagvlak binnen Rijk Zwaan groeit. “Iedereen is heel positief en spreekt van aanwinsten voor het bedrijf. We zien zelfs dat onze medewerkers een soort ambassadeurs worden van de Banenafspraak door aan hun collega’s te vertellen dat de nieuwe werknemer echt waarde toevoegt aan hun afdeling. Vervolgens vragen mensen mij of het mogelijk is om ook op hun afdeling een plek te creëren voor iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is toch de beste reclame die je kan bedenken.”