Project Description

Prince Kunststofbouw: “Ik blijf volhouden voor de goede zaak”

“Wat we ook doen, het lukt niet om iemand te vinden uit de doelgroep die aan de slag kan.” Kathleen Metz, directeur van Prince Kunststofbouw vindt het belangrijk dat het bedrijf haar sociale gezicht laat zien. De intentie is er absoluut, maar waarom gaat het mis?

De vraag

“We zoeken kandidaten die eenvoudige productiewerkzaamheden oppakken. We hebben een uniek product, een leuk team en mogelijkheden om intern een opleiding te doen.” Dit zou toch minimaal één succesverhaal moeten opleveren? Integendeel, instanties sturen steevast mensen waarbij motivatie, gezond verstand en twee rechterhanden ontbreken.

Terugblik

Ze kan er een boek over schrijven: een kandidaat vond het werk te moeilijk, want analfabeet. Een andere geïnteresseerde vond het opmeten van een stukje buis al erg lastig. “En die ene man die ontzettend boos werd toen we vroegen of hij wilde beginnen met alternatieve werkzaamheden. We waren die dag druk bezig met een grote order en het ontbrak ons even aan tijd om hem netjes te ontvangen. Dat schoot hem in het verkeerde keelgat. Hij draaide zich om en verdween, want ‘dat was niet de afspraak.’” Daarna kwam een gamer op gesprek. Die had een grondige douchebeurt én een cursus communicatieve vaardigheden nodig. “Als laatste wilden we een langdurig werkeloze man een kans bieden. We hebben hem in alle rust ingewerkt, maar hij begrijpt het werk niet.”

Analist

“Hier werken vakmensen die heel graag hun kennis willen delen. Dus ik wil iemand hebben die van het product en het bedrijf gaat houden.” Kathleen praat veel met gemeenten, UWV en andere instanties. In een van die laatste gesprekken kreeg ze het aanbod om een bedrijfsanalist in te schakelen. Die gaat kijken welke werkzaamheden geschikt zijn. Toen hoorde ze van leer-werktrajecten. “Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing. Waarom is ons dat niet eerder verteld?”

Vooraf

Gelukkig herpakt Kathleen zich snel. Dus hup, schouders eronder en weer door. “We blijven zoeken naar mensen. We groeien en met de verwachte krapte op de arbeidsmarkt zijn we nu volop bezig mensen te werven.” Ook uit het doelgroepenregister, wat haar betreft. “Deze mensen hebben mij ook iets geleerd. Het is nu zaak om vooraf beter in te schatten of iemand past. En dus vaker nee zeggen. Dan sturen werkmakelaars niet zomaar kandidaten door.” Ze is blij dat ze haar ervaringen kan delen met het netwerk van Participeren Loont. Want ze blijft volhardend. Met hart en ziel.