Project Description

We zijn één familie geworden

PostNL opent dit jaar haar negentiende sorteercentrum nieuwe stijl. Er werken nu bijna 650 mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voor het bedrijf. Landelijk gaat 85% van alle pakketten door de handen van een medewerker met een arbeidsbeperking. In Born is dat 100%. Deze medewerkers zijn in dienst van het SW bedrijf Vixia en zijn gedetacheerd bij PostNL.

In het begin wat wennen

Bij de opening van het pakkettendepot in Born in 2013 verwerkte men elke ochtend 20.000 pakketten. Nu zijn dat er inmiddels 45.000 gemiddeld per ochtend. Depotmanager Tom Vranken is trots. ‘We kunnen ons niks anders meer voorstellen. Deze medewerkers van SW-Vixia, onze mensen, zijn betrokken en betrouwbaar, melden zich zelden ziek en hebben een geweldige inzet. Ik herinner me dat het alleen in het begin wat wennen was voor onze vaste werknemers, maar dat duurde slechts twee weken. Nu zijn we een familie geworden.’

‘We zijn in 2009 begonnen met een nieuwe manier van pakketten sorteren’, vertelt Sipke Plat, Senior Projectmanager Outsourcing bij PostNL. ‘Met de komst van nieuwe hi-tech sorteermachines ontstonden er nieuwe werkzaamheden. Dermate eenvoudig werk dat perfect door mensen van de sociale werkvoorziening gedaan kon worden. De match bleek zo goed te zijn dat we besloten op alle nieuw te openen depots de samenwerking te zoeken met de lokale sociale werkvoorziening en te gaan werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Nu bieden we in het hele land het ochtendproces aan voor deze doelgroep. Inmiddels werken er bijna 650 mensen vanuit de doelgroep structureel bij PostNL.’

Begeleiding en overleg

Het werk bestaat uit aanvoeren van volle rolcontainers, opvoeren van pakketten naar de opsorteerband, wegbrengen van lege rolcontainers, scannen en bestickeren van losse pakketten, enz. De werknemers blijven dus gewoon in dienst van het SW-bedrijf en worden gedetacheerd bij PostNL. Het proces wordt
aangestuurd door leidinggevenden van het SW bedrijf. Zij kennen hun werknemers door en door en weten hoe te handelen als er problemen ontstaan.

‘Gezamenlijk spelen we in op de aantallen pakketten die we moeten verwerken’, zegt Vranken. ‘Hier rouleert een ploeg van ongeveer veertig mensen over zes dagen. De medewerkers van Vixia voeren 8.000 pakketten per uur op. Als er drukke dagen zijn, zoals de feestdagen, dan werken we niet harder, maar langer. Dan plakken we er bijvoorbeeld een extra shift achteraan. Allemaal in goed overleg. We kunnen de band niet sneller laten lopen, want dan krijgen de chauffeurs de pakketten niet ingeladen.’ Een mooie bijkomstigheid is dat het werktempo voor de medewerkers dus altijd gelijk blijft. De depotmanager besluit met een openlijk advies aan alle werkgevers die nieuwsgierig zijn: ‘Kom eens kijken bij ons sorteercentrum in Born. We geven graag een rondleiding en vertellen alles over
onze verschillende succesverhalen.’