Project Description

“Alle medewerkers zijn voor ons even waardevol”

Lansink BV

Tom Lansink, eigenaar van schilder- en onderhoudsbedrijf Lansink BV, vond altijd al dat iedereen gewoon mee moet kunnen doen. En die overtuiging is, in de tien jaar dat hij met mensen met een beperking werkt, alleen maar sterker geworden. Een op de tien arbeidsplaatsen bij Lansink BV wordt dan ook vervuld door iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Vakmanschap

Met 125 medewerkers en vestigingen in Enschede, Lelystad, Haarlem en Assen is Lansink BV een van de grotere onderhoudsbedrijven in Nederland. Opdrachtgevers kunnen bij Lansink onder meer terecht voor glas- en schilderwerk, restauratiewerk, betonrenovatie en diverse (giet)vloeren. Maar of het nu gaat om het schilderwerk van een appartementencomplex met 250 woningen of houtrotherstel van een monumentale kerktoren, al het werk vraagt om echt vakmanschap. Maar, dat betekent niet dat er geen plek is voor mensen uit de doelgroep van de Banenafspraak. “Er is altijd wel werk te vinden dat iemand kan doen”, zegt directeur en eigenaar Tom Lansink. “Voorbereidende werkzaamheden zoals kozijnen schoonmaken en afplakken bijvoorbeeld, of krullen vegen. En natuurlijk leiden onze leermeesters ook vakkrachten op. Maar niet iedereen wil schilder worden of is er geschikt voor.”

Maatjesproject

In de afgelopen jaren hebben al tientallen mensen via Lansink BV een (betaalde) baan gevonden. Al dan niet bij het onderhoudsbedrijf zelf. “We zijn ooit begonnen met het ‘maatjesproject’”, vertelt Lansink. “Omdat iedereen wel iemand kent, rechtstreeks of via via, die door een arbeidsbeperking geen passende baan kan vinden, hebben we al vroeg besloten voor deze mensen een plek te creëren. Eerst voor mensen in onze eigen omgeving, later ook via het UWV Werkbedrijf en de gemeente. Het enige dat we van mensen vragen, is dat zij arbeidsfit zijn en willen werken. Bij ons leren zij basis arbeidsvaardigheden en soms ook de fijne kneepjes van het schildersvak. Na een jaar stroomt het gros weer door. Omdat we anderen ook een kans willen geven en omdat zij zelf ook vaak toe zijn aan iets anders.”

Affiniteit

Inmiddels is social return on investment (SROI) een vast onderdeel van de meeste aanbestedingen waar Lansink op inschrijft. Opdrachtgevers weten dus wat zij kunnen verwachten. Maar ook als het niet van hem verwacht wordt, zet Lansink mensen in met een arbeidsbeperking. Lansink: “Wij zetten iedereen in naar vermogen en beoordelen hen op wat zij wél kunnen. Daarbij zijn alle medewerkers voor ons even waardevol, de krullenjongen is net zo belangrijk als de schilder. Wel is het prettig als mensen een beetje affiniteit hebben met het vak. We hebben een goede band met accountmanagers van het werkbedrijf en de gemeente, dus zij zoeken vaak gericht naar geschikte kandidaten voor ons.”

“Het kost in het begin misschien wat meer tijd, maar het levert zo ontzettend veel op”

Advies

Op de vraag of Lansink nog advies heeft voor collega-ondernemers, antwoordt hij kort en resoluut: “Gewoon doen. Ja, het kost in het begin misschien wat meer tijd, maar het levert zo ontzettend veel op. Als je ziet hoe gelukkig je iemand kan maken met een baan, dan is dat alle tijd dubbel en dwars waard. Laat je van tevoren wel goed informeren. Win advies in bij collega’s – bij mij bijvoorbeeld – een werkgeversservicepunt of VNO-NCW.”

Dit artikel is afkomstig uit Middelpunt, het magazine voor leden van VNO-NCW Midden.

FOTO: FOTOFLEX