Nieuwe collega’s brengen sfeer en dynamiek2017-09-28T09:54:39+02:00

Project Description

Nieuwe collega’s brengen sfeer en dynamiek


“Door het inzetten van mensen met een arbeidsbeperking is er extra aandacht voor de details op de werkvloer en daardoor loopt al het werk beter”, zegt een enthousiaste Mireille Vincken, Human Resources Manager van IKEA Delft Store. De nieuwe medewerkers hebben eenvoudige taken overgenomen van diverse functies. Sinds de start van het project begeleidt consulent Heleen Biesta van Werkse! de nieuwe collega’s: “IKEA Delft heeft een open bedrijfscultuur en ik hoor dagelijks hoe fjn ze het vinden om er te werken.”

Els van der Meer-Ritz is ondersteuner bij de afdeling garderobekasten en slaapkamers. “Elke ochtend doe ik een ronde en zorg dat de verschillende interieurs weer in de originele staat zijn als de winkel opengaat. Met een foto in de hand vul ik artikelen aan en zorg dat de prijskaartjes op de juiste plaats hangen.” Els is slechtziend, maar heeft een scherp oog voor detail.

Lokale partners

IKEA heeft een uitgebreid diversity & inclusion-beleid: in alle Nederlandse vestigingen wordt gewerkt aan het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Per winkel is bewust gekozen voor lokale partners. “In Delft begonnen wij met een samenwerking van een jaar met Werkse! Dat is inmiddels verlengd met een overeenkomst voor drie jaar”, vertelt Vincken. “Het bedrijf doet het hele onboarding-proces van de nieuwe collega’s. Van praktische zaken tot en met jobcoaching, zodat de medewerkers zelfstandig kunnen werken. Die begeleiding door een vaste consulent neemt ons werk uit handen.” De elf medewerkers met een arbeidsbeperking zorgen bijvoorbeeld voor het aanvullen van de bekende gele tassen, potloodjes en meetlinten en het in orde maken van de interieurs in de showroom.

Ondersteunende taken

In november 2015 werd de eerste medewerker van Werkse! gedetacheerd bij de afdeling Customer Relations. Biesta vertelt: “IKEA werkt met vaste functieprofielen, waarin taken en verantwoordelijkheden zijn opgenomen. Met medewerkers van de afdelingen zijn we gaan kijken welke ondersteunende taken onze mensen kunnen uitvoeren. Wel blijft de vaste medewerker verantwoordelijk voor de taken en zorgen we dat mensen in hun eigen tempo kunnen werken. Het voordeel is dat de vaste medewerkers meer ruimte krijgen om zich op ingewikkelder taken te focussen en om nog meer met klanten bezig te zijn.” Vincken: “Een ander pluspunt is dat de nieuwe collega’s zeer nauwgezet werken, waardoor de algehele uitstraling van de winkel verbetert.”

Medewerkers goed informeren

Toch was er in het begin wat weerstand bij het IKEA-personeel. Vincken: “We hebben er toen extra energie ingestoken om mensen goed te informeren. De grap is dat we nu juist vragen krijgen of er meer mensen beschikbaar zijn voor ondersteunende taken.” Biesta vult aan: “In het begin was het best pionieren. Gelukkig is IKEA een bedrijf dat durft te experimenteren. Zo kunnen we steeds een weg zoeken als er iemand met een bepaalde beperking start. Een van de kernwaarden van de organisatie is ‘fouten maken mag’, en dat helpt.”

Van geel naar blauw

Het opnemen van de mensen en zorgen voor verbinding, staan centraal. Vincken: “Gaandeweg kom je erachter hoe dat het beste gaat. Zo kregen de nieuwe medewerkers gele IKEA-kleding, net als alle medewerkers die in direct contact staan met de klant. Daardoor kregen ze veel vragen van bezoekers, die ze dan moesten doorverwijzen. Inmiddels dragen ze net als andere afdelingen die geen direct klantencontact hebben de minder opvallende blauwe kleding. Zo zijn ze zichtbaar als medewerker, maar kunnen ze verwijzen naar medewerkers in het geel.”

Gewaardeerde groep

Inmiddels horen de gedetacheerde medewerkers er helemaal bij. “Het is een enorm gewaardeerde groep, die iets extra’s toevoegt”, zegt Vincken. “IKEA laat op deze manier goed werkgeverschap zien en het heeft een positief effect op de sfeer en dynamiek.” Biesta vertelt dat het best spannend is of mensen zich staande houden tussen alle bedrijvigheid van winkelende klanten. “Gelukkig blijkt dat ze juist graag komen. Ze zijn er altijd en altijd op tijd.”

Nieuwe doelgroep

Vanwege het succes gaat IKEA Delft in samenwerking met Werkse! ook met een nieuwe doelgroep aan de slag, namelijk mensen die langdurig werkzoekend zijn. Als het goed gaat, komen zij op termijn in dienst. HR manager Vincken heeft tips voor Delftse bedrijven die ook op deze manier aan de slag willen. “Begin rustig en doe ervaring op met één of twee mensen. Zorg voor betrokkenheid en draagvlak in de organisatie, alle collega’s moeten weten waarom je dit doet. Werk je samen met een externe partij, zorg dan dat die partij echt onderdeel is van je eigen organisatie. En natuurlijk is evalueren en blijven communiceren belangrijk. Op die manier is bij onze vestiging in Delft een flow ontstaan en zijn we als vanzelf in de volgende versnelling geraakt!”

Heleen Biesta en Mireille Vincken: ‘Medewerkers krijgen meer ruimte om met klanten bezig te zijn’

Werkse!

Werkse! is het Werkbedrijf in de regio Delft dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt op weg naar werk helpt. Het trekt intensief op met IKEA Delft en biedt ondersteuning. In een kleine twee jaar zijn bij IKEA Delft elf mensen met een arbeidsbeperking geplaatst. In 2026 moeten er ongeveer vijftig mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam zijn bij IKEA Delft.

Dit artikel is afkomstig uit Delft.business Magazine, september 2017. Lees hier het hele magazine.

Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok