Project Description

“We willen en kunnen een sociaal werkgever zijn”

“Wij zijn betrokken bij Amsterdam, we zijn overal. We willen en kunnen een sociaal werkgever zijn.” Zo begint adviseur HR Ontwikkeling Miriam Waalewijn haar verhaal over inclusief werkgeven bij GVB. “We richten ons op gastvrij werken om een zo goed mogelijke stadsvervoerder te zijn. En dat ook op een sociale manier.”

Rijdend personeel

Het vervoersbedrijf van Amsterdam is verantwoordelijk voor de bus, tram, metro en pont in Amsterdam. Het bedrijf verzorgt ook de techniek en het onderhoud van het spoor en de voertuigen waarmee zij reizend Amsterdam naar hun eindbestemming brengen. Het grootste deel van de vierduizend werknemers werkt als rijdend personeel. Miriam geeft aan dat in deze groep een brede blik op inclusief werkgeven nodig is: “Het rijdend personeel moet flexibel en mobiel zijn. Dit zijn geen banen die je passend kunt maken voor alle mensen uit de doelgroep van de Banenafspraak. Bij sommige Wajongers past dit, maar vaak kijken wij voor deze doelgroep naar andere banen binnen GVB. Ook werknemers die geen rijdende baan meer kunnen hebben, door bijvoorbeeld een trauma of een versleten rug, proberen wij duurzaam op andere functies in de organisatie te plaatsen.”

Participatiebanen

Binnen de doelgroep van de Wet Banenafspraak heeft GVB tot nu toe vijfentwintig plaatsen gerealiseerd. “We doen dat in participatiebanen waarin we meer ruimte hebben voor maatwerk,” vertelt Miriam. “We hebben de ruimte om te vragen wat een kandidaat nodig heeft om zijn werk goed te kunnen doen. Ook heeft de leidinggevende dan meer tijd om iemand in te werken. En er ontstaat ruimte om een jobcoach in te zetten. Dit komt ook omdat wij het budget voor de participatiebanen centraal organiseren. Wij hebben bijvoorbeeld twee collega’s in het garagebedrijf, die bepaalde taken doen waar monteurs niet aan toekomen. Zoals het vervangen van stoelzittingen in de bussen. Soms nemen ze ook enkele taken over van monteurs. Op deze manier wordt de werkdruk van de monteurs verlaagd en de service verhoogd. Een echte win-win.”

Partner van de stad

Miriam vertelt over de verbondenheid van GVB met Amsterdam. “Wij willen een partner van de stad zijn, niet alleen het vervoersbedrijf. We willen daarmee ook net zo divers als Amsterdam zijn. En dat vatten wij breed op. Diversiteit in de culturele achtergrond van onze werknemers, maar ook mensen met een arbeidsbeperking. Daarvoor moet je ook goed contact met de gemeente, UWV en werkgeversservicepunten hebben. Bij het UWV hebben we een directe contactpersoon en dat werkt voor ons. Ook met onze jobcoaches proberen we samen te werken met deze instellingen. Desondanks heb je alsnog met veel mensen te maken bij de overheid. Dat is soms wel een uitdaging.

Interne winst voor GVB

“Naast de verbinding met Amsterdam levert het ons ook intern veel op”, legt Miriam uit. “Leidinggevenden leren veel van omgaan met de doelgroep. Meer nog dan bij een reguliere werknemer is het belangrijk om goed te communiceren en te begeleiden. Je moet soms extra inzoomen op details of op een andere manier communiceren met je teamleden. Dit is niet vanzelfsprekend en kost veel tijd en aandacht. En de samenwerking in een team verbetert er ook door, omdat iedereen duidelijk tegen elkaar is. Het zorgt voor een open sfeer op een afdeling.

Elke plaatsing is natuurlijk anders, maar bij de meeste van onze werknemers met een beperking merk je groei. Zij ontwikkelen zich naar een volgende stap in hun loopbaan en dat is prettig om te zien. Het is een verantwoordelijkheid die wij voor al onze werknemers voelen.”