Project Description

Forever Direct: “Hoe kan ik als werkgever iets extra’s doen?”

Forever Direct

Martin Zegers, directeur van Forever Direct in Oud-Gastel, heeft als businessstrategie ‘love, serve and care’. En dat is het. Geen plannen, geen budgetten. Wel: vanuit je hart werken en dat uitdragen naar medewerkers en klanten. “Bij het opzetten van het distributiecentrum voor aloë vera-producten kreeg ik dat als enige opdracht mee.”

Zorgen dat mensen blij worden

Als nuchtere Hollander wilde hij pas aan de klus beginnen als hij de Amerikaanse oprichter in de ogen kon kijken. “Toen geloofde ik het. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een ruimte waar we konden starten. In het begin zaten we op Moerdijk in een pand samen met DHL. Die werkten al met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Daar was het onderdeel van de bedrijfsvoering: simpele activiteiten uitbesteden aan mensen die daar heel blij van worden. Het kwartje begon te vallen: “Als ik een goed bedrijf wil neerzetten, dan heb ik uit alle lagen van de beroepsbevolking mensen nodig.”

Participatieprijs 2016

Ver voordat de Participatiewet werd ingevoerd, was het voor Forever Direct dus al vanzelfsprekend om mensen met een arbeidshandicap kansen te geven. Door deze werkwijze hebben ze de Participatieprijs 2016 gewonnen. Martin is trots op die erkenning.

“Ik kan iemand een baan geven en dan gaat hij vanzelf iets bereiken in het leven. Hij kan een voorbeeld worden voor iemand. Dat is het grotere geheel waar ik voor sta. Maar ik weet ook dat ik voor de meeste medewerkers gewoon die man met die gekke cowboylaarzen ben.”

Groot feest

Hij moet erom lachen. “Het jaarlijkse kerstfeest is geweest en dat hebben we lekker met z’n allen gevierd. Het was een groot feest en zij lopen net zo goed voorop in de polonaise. En zo hoort het ook. Ze werken hard voor ons en zonder hun inzet was dit bedrijf nooit zo groot geworden. En daarom wil ik als werkgever graag iets extra’s doen.”