Project Description

De Krom Bestratingen: “Harde werkers zitten overal”

“En vinden we die de laatste tijd vooral in de kaartenbakken bij WVS”. Johan de Krom, directeur en mede-eigenaar van De Krom Bestratingen BV, verbaast zich er wel eens over. “We zoeken in alle hoeken en gaten om mensen te vinden voor dit prachtige vak. Dan blijkt dat participanten vaak goede werknemers zijn die nooit aan dit werk hebben gedacht.”

Focus

De komende jaren gaat er veel veranderen in de branche. Binnen nu en tien jaar gaat een grote groep vaklieden met pensioen en vanuit de scholen stromen steeds minder leerlingen door. Daarom gooit Johan het sinds 2010 over een andere boeg. “We focussen op jeugdige instromers. Voor hen geen vacatureteksten, maar profielbeschrijvingen. Via het UWV zijn we toen in contact gekomen met een autistische jongen die flink in de schulden zat. We hebben hem de kans gegeven het stratenmakersvak te leren. Hij werkt nog steeds bij ons.”

Project

Goede mensen vinden en houden is lastig. Johan heeft daarom verschillende middelen ingezet om dit ambacht modern te maken: “We hebben een grote pilotopdracht lopen waar zes gemeenten aan meedoen. Via deze gemeenten zijn jongeren die anders op de bank hadden gezeten, aangetrokken. Een leermeester van De Krom begeleidt ze.” Hij weet zeker dat ze enthousiast worden, maar hij weet ook dat het een zwaar beroep is. “We hebben daarom een goede fysiopraktijk aan ons bedrijf gekoppeld. Eén telefoontje en binnen vierentwintig uur heb je een afspraak.”

Vooroplopen

Johan weet ook dat je het voor de Playstationgeneratie, zoals hij ze gekscherend noemt, zo aantrekkelijk mogelijk moet maken. “We zijn een robot aan het ontwikkelen die volautomatisch stenen legt. Via een iPad wordt hij bediend, en dat past dan weer bij deze generatie” Ook heeft Johan mooie bedrijfsfilms laten maken. “Kijk maar eens op ons YouTube- kanaal. Dan zie je hoe het gaat en zie je dat ons vak nu eigenlijk best hip is. ”

Eisen

Ondanks het tekort aan handen, blijft Johan eisen stellen aan de instromers: “Zo willen we dat je de Nederlandse taal machtig bent, dat je jezelf netjes verzorgt en dat je met twee woorden spreekt. Je moet je realiseren dat je te gast bent in de straat.” Johan is trots op wat zijn bedrijf doet voor de jongeren die via het UWV werken. “Het zijn harde werkers, dat mag ook wel eens gezegd worden.”