Project Description

Betere sfeer en gelijk gebleven personeelskosten

“Veel werkgevers denken dat het duur is om mensen met een beperking aan te nemen. Mijn ervaring is dat het niet meer kost dan je reguliere personeel.” Dat zegt Jan Werkman, personeelsadviseur bij de Christelijke Hogeschool in Ede waar vijftien medewerkers met een beperking in dienst zijn. “Het is positief voor de sfeer op de afdelingen en over een langere periode blijken de personeelskosten gelijk te zijn.”

Bij de Christelijke Hogeschool Ede werken 500 mensen en volgen ruim 4000 studenten een opleiding in een van de tien studierichtingen in de sociaaleconomische hoek. “Met de Participatiewet zijn we structureel werk gaan maken van het aannemen van mensen met een beperking,” vertelt Jan Werkman. “Zo’n tien mensen met een lichte beperking zijn al jaren in dienst. Na de nieuwe wet zijn we actief gaan zoeken en hebben we zes mensen aangetrokken. “Deze mensen namen we boven de formatie aan om administratieve taken bij anderen weg te halen en vaste medewerkers te ontlasten. Wij hebben een vraag uitgezet bij de sociale werkvoorziening en enkele jobcoachorganisaties om goede mensen met een mbo-opleiding te vinden voor administratief of ander werk.”

Intern subsidiepotje

De directie van de school stond direct positief tegenover het advies van de afdeling P&O om met de doelgroep aan de slag te gaan. “Als coördinator ben ik toen draagvlak gaan creëren bij diverse afdelingen. Soms hadden mensen het gevoel dat het niet paste op de eigen afdeling, dat het veel tijd zou kosten en duur zou zijn om mensen met een beperking aan te nemen. Dat beeld moest anders. Als werkgever moeten we vooral de mogelijkheden van deze mensen zien. Ik gaf zoveel mogelijk informatie over de regels en met een intern subsidiepotje compenseerden we afdelingen als ze iemand met een beperking aannamen. Wat hielp om mensen te overtuigen was kandidaten aan ze voor te stellen en mensen een gezicht te geven.”

Team sterker door nieuwe inzichten

Op dit moment werken er op verschillende afdelingen, zoals bij de financiële administratie, afdeling communicatie en in de onderwijsondersteuning, mensen met uiteenlopende arbeidsbeperkingen. “Gaandeweg hebben de nieuwe mensen zich ontwikkeld en maken ze deel uit van de formatie. Wat zeer goed beviel is het inzetten van managementassistentes voor een drukke manager. De manager kon steeds meer taken overdragen. Ook merkten wij dat de komst van de nieuwe groep medewerkers iets deed met de sfeer op de afdeling. Mensen zijn meer rekening gaan houden met elkaar, wat een positieve invloed heeft op het samenwerken. Iedereen heeft wel iets en dat inzicht zorgt ervoor dat ze makkelijker met elkaar omgaan. Het gevoel dat iedereen gelijk is, maakt een team sterker.”

Via onderwijs mensen aan het werk krijgen

De personeelsadviseur ziet dat de nieuwe medewerkers heel tevreden zijn. “Ze vinden het prettig dat ze kunnen meedraaien en zich kunnen ontplooien. Nu ze volledig zijn opgenomen in de school merk je dat hun beperking niet meespeelt. We vragen hen ook of ze ambassadeur willen zijn om op andere afdelingen draagvlak te creëren.” De Christelijke Hogeschool blijft zich hard maken om mensen met een beperking aan het werk te krijgen. “Zelf willen we over acht jaar vijfentwintig mensen in dienst hebben. Ook in ons onderwijs dragen we bij, we zijn bijvoorbeeld gestart met de minor ‘Iedereen doet mee. Op weg naar een inclusieve samenleving’. Daarin leren studenten kijken naar de mogelijkheden van mensen met een beperking en na te denken over manieren hoe zij hen kunnen ondersteunen om deel te nemen aan de maatschappij. Ook een speerpunt van de rijksoverheid. Als school maken we gebruik van diverse stimuleringsmaatregelen van de overheid, zoals een mobiliteitsbonus, lagere premies en loondispensatie. Met die maatregelen en het praktisch inpassen van mensen met een beperking in de eigen organisatie houden we onze personeelskosten gelijk.”