Project Description

“Je moet je leven lang blijven leren, dat geldt voor iedereen”

Voor Centric is inclusief werkgeven geen aanrader, maar iets dat je van bedrijven mag verwachten. “Als organisatie moet je ook vraagstukken oplossen die bij de maatschappij horen,” geeft Sustainability Officer Tristan Koch aan. “Daar horen altijd mensen bij, want mensen maken de maatschappij. Daarom neemt Centric zijn verantwoordelijkheid in het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Social return

De hand van Gerard Sanderink, de oprichter van Centric in 1992, is nog steeds goed zichtbaar. “Gerard is wars van mystiek en een nuchtere man,” legt Tristan uit. “Hij vertelde mij dat hij geen geld heeft, maar bedrijven die werkgelegenheid bieden” Centric is een ICT-bedrijf, opgedeeld in vier takken. Drieduizend werknemers werken in softwareontwikkeling, IT-outsourcing, detacheringswerk en business proces outsourcing. Tristan legt uit dat Centric veel met gemeenten samenwerkt. “Ongeveer 320 gemeenten in Nederland zijn klant bij ons. Zij hebben allemaal social-returnverwachtingen. De invulling hiervan willen wij op twee manieren maken. Het is belangrijk om mensen lokaal te helpen en om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer duurzaam aan werk te helpen.

Digitale inhaalslag

“Wij merkten dat veel werkzoekenden met werkervaring lastig aan een baan komen, omdat zij de digitaliseringsslag gemist hebben. Zij zijn twintig, dertig jaar geleden op de arbeidsmarkt gekomen in beroepen, waar toen geen IT nodig was. Als dan je werk wegvalt en je thuis moet zitten, om wat voor reden dan ook, mis je de boot. Wij proberen dit op te lossen door deze mensen een digitale inhaalslag te laten maken. Van één maandsalaris kunnen wij tien mensen ICT-basisvaardigheden bijbrengen, zodat ze bijvoorbeeld hun digitale loonstroken kunnen opvragen of een verslag en cv maken. Dit zit in een opleidingsprogramma.”

Duurzaam opleiden

“Wij willen niet alleen mensen opleiden, maar ze ook aannemen,” vertelt Tristan. “We hebben acht werkzoekenden met een uitkering in Gouda opgeleid tot supportmedewerker, waarna ze zich verder kunnen specialiseren binnen de IT. De kandidaten hebben allemaal een contract aangeboden gekregen. En dat terwijl zij in eerste instantie niet de beste match leken te zijn voor ons. Ook hebben wij jarenlang een programmeur met een verlamming in dienst gehad. Hij was een uitstekende programmeur. Hij heeft uiteindelijk zijn eigen plan kunnen trekken en ergens anders een baan gevonden.”

Hoog opgeleide doelgroep

“Het is lastig om mensen zoals die programmeur aan te trekken. Dat zijn hoogopgeleiden. Zij weten over het algemeen hun weg naar werk wel te vinden. Met een beetje begeleiding kunnen zij goed meekomen. Dat zorgt ervoor dat de pool waarin wij vissen, hogeropgeleiden die meetellen voor de Banenafspraak, klein is. Mede daarom zijn de opleidingstrajecten belangrijk voor ons. Je moet je leven lang blijven leren, dat geldt voor iedereen. Zo hebben wij bijvoorbeeld ook mensen met een arbeidsbeperking van helpdeskmedewerker tot ICT-specialist opgeleid. En bieden wij hbo’ers van supportdesk een kans om zich tot programmeur te ontwikkelen. Je moet iedereen die mogelijkheden kunnen bieden, ook mensen met een programmeerverleden die thuis zitten. Als je die een halfjaar bijschoolt, zoals wij doen, zijn zij weer goud waard. Dat is maar een kleine investering. Praat ook met deze mensen in plaats van over deze mensen via een cv, je zult zien dat zij echt van waarde zijn.”