Communicatie-platform Bjzndr: “Match met zzp’ers”2020-03-06T10:32:21+02:00

Project Description

Communicatie-platform Bjzndr: “Match met zzp’ers”

De vormgevers, tekstschrijvers, fotografen en drukkerijen van communicatie-platform Bjzndr werken bij (communicatie)projecten samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier proberen ze als zzp’ers een bijdrage te leveren aan de inclusieve samenleving.

Betrokkenheid

Een paar jaar geleden besloot initiatiefnemer Michel Kokshoorn om, naast zijn werkzaamheden voor mijn communicatiebureau, op zoek te gaan naar extra uitdaging. In eerste instantie zocht hij die vooral in betrokkenheid bij mensen die ziek of eenzaam zijn. “Na wat omzwervingen kwam ik terecht bij een dagbestedingshuis in mijn woonplaats Nootdorp, en de daaruit ontstane winkel, voor arbeidsmatige dagbesteding. In die tijd leerde ik flink wat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kennen. Aan de andere kant kende ik ook veel mensen die als zzp’er zelfstandig communicatieprofessional zijn.”

Zzp’ers

Dat bracht Kokshoorn op een idee. Volgens hem is het overheden of wat grotere bedrijven relatief eenvoudig om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt “erbij te hebben”. Voor een zzp’er, die de gehele bedrijfsvoering in zijn eentje doet, ligt dat anders. “Maar er zijn anderhalf miljoen zzp’ers in Nederland, dus het is wél een heel interessante groep. Zou je daar geen match kunnen maken? Vanuit mijn eigen expertise in de communicatiebranche ben ik dat gaan onderzoeken, en dat leidde tot de oprichting van het platform bjzndr. Inderdaad, het woord “bijzonder” maar dan zonder klinkers gespeld.”

Match

Met Bjzndr maakt Kokshoorn de match tussen communicatie-zzp’ers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Vanzelfsprekend richten we ons alleen op zzp’ers die het echt wíllen. Je moet het namelijk als zzp’er natuurlijk wel zien zitten om iemand een steuntje in de rug te bieden. Maar de resultaten zijn ronduit mooi. We hebben inmiddels een team van drie fotografen, drie vormgevers en twee tekstschrijvers, die samen heel wat aankunnen. We doen communicatieprojecten voor onder andere de Bibliotheek Oostland, Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond en FNV Maatwerk.”

Verschil maken

‘Ik realiseer me dat wat ik doe misschien overkomt als een druppel op een gloeiende plaat. Maar voor de mensen die voorheen thuis op de bank zaten maakt betaald werk een wereld van verschil. Ze hebben vaak het gevoel “er weer toe te doen” en groeien verder in hun vak”, zegt Kokshoorn. “Maar dat geeft ook de betrokken zzp’ers veel voldoening. En voor mij betekent het ook veel. Waar ik nog van droom? Het zou prachtig zijn als ‘bjzndr’ uitgroeit tot een label dat zzp’ers en opdrachtgevers vol trots vermelden bij hun referentieprojecten. Daar is nog wel wat groei voor nodig, dus, opdrachtgevers, kom maar op!”

Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok