Project Description

“De gunfactor is leuk, maar uiteindelijk gaat het om kwaliteit”

Bikkelz Sociaal ondernemend is een specialist in kantoorbenodigdheden en oudejaarsgeschenken. Het bijzondere: er werken alleen maar mensen met een arbeidsbeperking. Die verrichten hun werkzaamheden voornamelijk vanuit huis.

Laagdrempelige entree

Oprichter René van Liesdonk heeft al bijna 20 jaar ervaring als sociaal ondernemer en specialist op inclusiegebied. Met zijn bedrijf Rensson Opleidingen traint hij docenten met een fysieke beperking. En daarnaast is hij aanjager voor de Gemeente Moerdijk bij het behalen van de doelen uit de banenafspraak. Bikkelz zette hij 4 jaar geleden op om een mensen met een arbeidsbeperking een wat laagdrempeliger entree op de arbeidsmarkt te bieden. “Daar was en is grote behoefte aan. Omdat onze medewerkers thuis werken, leggen we de drempel veel lager. Onze mensen werken parttime en hebben de vrijheid om hun eigen uren te plannen. Ik geloof sowieso niet in uren. Ik geloof in verantwoordelijkheid. En die pakken mijn mensen allemaal. Bikkelz bleek vooral voor mensen met fysieke beperkingen – een opstap binnen de arbeidsmarkt. “Sommige blijven bij ons aangesloten, anderen doen een tijdje werkritme – en veel contacten – en stromen vervolgens door naar een baan bij een ander bedrijf.”

Goede werk-privébalans

De medewerkers van Bikkelz houden zich vooral bezig met werving en klantenbeheer. Dat de Bikkelz allemaal thuis kunnen werken, is te danken aan een open communicatie- en softwaresysteem. “Als één van onze medewerkers niet aan de slag is, vinden collega’s alle relevante informatie in een oogopslag en kunnen ze het werk overnemen. Dat loopt gewoon goed. Onze mensen hebben veel contact met elkaar. Ze  houden in de gaten of bij iedereen alles wel goed gaat.” Regelmatig haalt Van Liesdonk zijn medewerkers ook fysiek bij elkaar. “Het is goed om elkaar af en toe te zien en even alles centraal te bespreken. Maar dankzij deze manier van werken, houden onze mensen een goede privé-werkbalans en dat helpt ze om productief te zijn. Dat zijn ze misschien niet fulltime, maar ik zeg altijd: Heb je liever een medewerker die 100% inzetbaar en slechts 50% gemotiveerd is, of liever 2 medewerkers die 50% inzetbaar, maar 100% gemotiveerd zijn? Opgeteld is dit dan 200% motivatie!”

Inmiddels beschikt Bikkelz over 11 medewerkers. Waar het bedrijf zich eerst specialiseerde in kantoorartikelen, is het aanbod sinds vorig jaar uitgebreid met kerst- en oudejaarsgeschenken. “Terugkijkend op de afgelopen jaren, zie je bij Bikkelz een aantal ontwikkelingen. We hebben u een groter  productenpalet. Maar vooral ook: we zijn ons gaan richten op een rol als sociale inkooppartner van onze klanten.” Van Liesdonk heeft dit met Bikkelz kunnen bewerkstelligen door intensief met relaties en leveranciers, tevens een kennispartner, samen te werken. In de kantoorbenodigdhedenmarkt kan het belangrijk zijn om relaties fysiek te bezoeken. Door de vaak energetische en mobiliteitsbeperkingen van de Bikkelz-medewerkers is dat niet altijd mogelijk. “In dat geval gaat een collega van All Office van den Corput, namens Bikkelz of in gezelschap van de Bikkelz medewerker, naar de klant.”

Samenwerking

Van Liesdonk gelooft in samenwerking met meerdere partners. Hij heeft gemerkt dat steeds meer klanten het belangrijk vinden om producten of diensten in te kopen bij bedrijven die sociaal verantwoord ondernemen. “Dat bewustzijn is echt gegroeid. Maar de gunfactor is leuk, maar niet blijvend. Je moet concurrerend zijn en kwaliteit bieden. Ik durf te stellen dat we dat zijn en doen. In de afgelopen jaren, hebben we van al onze klanten er slechts eentje verloren. Alle andere opdrachtgevers komen steeds weer terug. Dat zegt toch genoeg.” Met zijn relatief kleine organisatie wil Van Liesdonk laten zien dat het mogelijk is om een sociale impact te hebben. Niet alleen door als werkgever mensen in dienst te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ook door producten te verkopen, die sociaal verantwoord en duurzaam geleverd worden en door samen te werken met leveranciers en collega werkgevers. “Een onderwerp als sociale inkoop kunnen we niet alleen op de kaart zetten. Maar door met verschillende partners samen te werken, verspreiden we het inclusieve gedachtegoed in de hele keten.”