Een video met een boekhouder aan het werk in een rolstoel. Het maakte me in één klap duidelijk waar het om gaat: geef een gezicht en laat zien waar het om gaat. Voor werkzoekenden én werkgevers in het 100000banenplan geeft video belangrijke nieuwe mogelijkheden.

Video helpt tegen koudwatervrees bij werkgevers

Bij Utrechtse Werkbedrijven werd me heel erg duidelijk hoe het werkt. In een van de video’s zit een man in de rolstoel achter een bureau. Hij stelt zich voor: hier is een boekhouder aan de slag, met de juiste papieren. Het gaat om een aangepaste werkplek, en de man kan aan het werk. Consulenten maken daar video van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Die video staat in het online-profiel, naast het cv. Afstand tot de arbeidsmarkt krijgt zo een gezicht.

Je kunt jezelf niet verbloemen
Beeld vertelt en overtuigt, het is de eerste indruk die je toevoegt. Waar je in je cv en brief vertoont in afgewogen woorden, gaat het hier om een echte indruk. Natuurlijk zet je jezelf positief neer, met een heldere tekst. Maar wie jij bent komt onverbiddelijk in beeld. Dat is precies waar video een ongelofelijke toegevoegde waarde heeft in de sollicitatieprocedure. Niet alleen de beperking komt in beeld, maar vooral hoe je er mee omgaat. Belangrijke informatie voor wie daar nog niet bekend mee is.

Want bekend maakt bemind
Columnist Nico Blok vertelt in deze rubriek over zijn onderzoek onder werkgevers die Wajongers in dienst hadden: “Wat bleek? Al deze werkgevers kenden al iemand met een handicap vóór zij ‘hun’ Wajonger(s) aannamen.” Hij zegt op basis van dit onder zoek: “bekend maakt bemind” en: “er moet iets aan de beeldvorming gebeuren.” Met video maak je je jezelf bekend, je staat letterlijk in beeld.

Laat je gezicht zien
Wij hebben daarom Laat je gezicht zien bedacht na een oproep van de sociale dienst in onze gemeente. Aan ondernemers werd gevraagd: verzin een plan waarmee de 100.000 banen gerealiseerd kunnen worden. Mensen in dienst nemen zit er voor ons nog niet in. Als bedrijf zagen wij toch een kans. We doen waar wij goed in zijn: met workshops helpen wij mensen hun gezicht te laten zien op video.

 

Fetsje Luimstra

Adviseur crossmediale communicatie De Totem