Is dat nou zo bijzonder?

Op naar de 100.000. We roepen het al een aantal jaar, we doen ons best, maar het blijkt nog best een kluif. Banenafspraak, Participatiewet, doelgroepregister, het zijn ook niet echt ‘sexy’ termen die tot de verbeelding spreken.

Bovendien, waarom alleen de focus op mensen met een arbeidsbeperking? Er zijn nog zo veel meer mensen ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’. Zoals statushouders, afgeschreven 60-plussers, ex-verslaafden, mensen die net een burn-out achter de rug hebben, etc.

‘Werkwillenden’
Overigens, laten we alsjeblieft eerst eens beginnen om afstand te nemen van de typering: afstand tot de arbeidsmarkt. Wie heeft dat bedacht? Waarom noemen we deze mensen niet gewoon ‘werkwillenden’ ofzo? Want dat zijn ze vaak, hoor. En dat zou dan meteen kunnen helpen om bij potentiële werkgevers die onterechte koudwatervrees weg te nemen.

Daar zijn verschillende manieren voor. Wij proberen dat met BJZNDR, een platform van zelfstandige communicatieprofessionals, die stuk voor stuk nastreven om werkwillenden een steuntje in de rug te geven. Niet door ze een arbeidscontract aan te bieden. Want dat is lastig als zzp-er. Maar wel door ze te betrekken bij hun communicatieprojecten.

‘Voor het echie’
Samen met fotografen, tekstschrijvers of andere creatieven, bieden we hen namelijk de mogelijkheid om met deze professionals mee te lopen. En ‘voor het echie’. Want ze werken actief mee aan de projecten. Ze discussiëren over de opdracht, nemen taken uit handen, evalueren de werkzaamheden en nog veel meer. Kortom, communicatieprofessionals helpen hen de kleine kneepjes van het vak te leren en daarmee stapje voor stapje hun cv te upgraden.

Met dit communicatieplatform proberen we een steentje bij te dragen in de uithoeken van de arbeidsmarkt. Zou BJZNDR op termijn dan ook kunnen uitgroeien tot een echt keurmerk? Waarom niet. Een label, waaronder zelfstandige communicatieprofessionals én werkwillenden samen kunnen opereren. En waar ook opdrachtgevers zich bij aan zouden kunnen sluiten. Met het gezamenlijke doel om uit te dragen, dat er eigenlijk heel weinig bijzonders aan is om de groep werkwillenden vooruit te willen helpen.

 

 

Michel Kokshoorn is communicatieprofessional en initiatiefnemer van BJZNDR communicatie. Meer informatie op bjzndr.nl.

 

 

 

By |2020-02-21T16:01:00+02:0014 februari 2020|Columns, Nieuws|0 reacties

About the Author:

Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok