De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Meer weten? We hebben ruim 60 vragen beantwoord.
Bekijk het complete overzicht.

Antwoord:

Jazeker, dat kan. Als u mensen met een functiebeperking in dienst neemt, dan kan het zijn dat zij slechts gedeeltelijk kunnen werken en begeleiding en aanpassingen nodig hebben op de werkplek. Dit vergt extra inspanningen. Door samen te werken met de gemeente kunt u als werkgever deze inspanningen opvangen en mensen met een beperking en (jongere) uitkeringsgerechtigden (voorheen SW of Wajong) perspectief en een leeromgeving te bieden.

Recent deed Albert Heijn dat nog met de 18 meest zuidelijke gemeenten in Limburg waar de supermarktketen vestigingen heeft. Lees het voorbeeld.

De gemeente is immers verantwoordelijk voor mensen met arbeidsvermogen die ondersteuning nodig hebben. En om dat in goede banen te leiden geeft de wet gemeenten een aantal instrumenten om te zorgen dat mensen met een arbeidsbeperking een plek op de arbeidsmarkt kunnen vinden.

De belangrijkste instrumenten zijn:

  • Loonkostensubsidie, voor mensen die niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Het gaat dus om mensen die per uur niet volledig productief zijn. De loonkostensubsidie wordt verstrekt aan de werkgever en kan, waar nodig, structureel worden ingezet.
  • Financiële compensatie voor extra begeleiding.
  • Jobcoaching, als de medewerkers een uitkering van UWV krijgt, kunt u bij UWV informeren over ondersteuning door een jobcoach. In andere gevallen kunt u contact opnemen met uw gemeente.
  • Aanpassing van uw werkplek. U kan als werkgever een vergoeding krijgen voor aanpassingen aan de werkplek voor werknemers met een arbeidsbeperking. Het kan gaan om ‘niet-meeneembare voorzieningen’ zoals een traplift of deuren die vanzelf opengaan. Het kunnen ook ‘meeneembare voorzieningen’ zijn. Zoals een aangepaste bureaustoel of een braille-regel voor blinde of slechtziende werknemers.

Gemeenten bepalen op basis van maatwerk wie voor welke vorm van ondersteuning in aanmerking komt Zij hebben voor de nieuwe doelgroep dezelfde taken als voor mensen met een bijstandsuitkering, namelijk om deze mensen ondersteuning te bieden gericht op arbeidsinschakeling en waar nodig, inkomensondersteuning.

Zoals het voorbeeld laat zien, geldt het contract tussen de gemeenten en AH voor minimaal een jaar. Het is de bedoeling van de gemeenten om meer soortgelijke overeenkomsten te sluiten met andere werkgevers. Ze zijn er vooral op gericht om jonggehandicapten duurzaam een plek te bieden op de reguliere arbeidsmarkt.