De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Vragen die we eerder beantwoordden:
#1.a Wie vallen er in de doelgroep?
#1.b Waarom is het een beperkte doelgroep?
#2 Hoe weet ik of iemand in de doelgroep Banenafspraak valt?
#3 Ik heb een vacature, waar vind ik de juiste mensen uit de doelgroep?
#4 Hoe maak ik een functie geschikt voor de doelgroep?
#5 Wat is een extra baan volgens de banenafspraak?
#6 Kan iemand ook uit de doelgroep vallen?
#7 Ik heb iemand aangenomen, waar moet ik nu op letten om te zorgen dat het slaagt?
#8 Welke subsidie kan ik krijgen?
#9 Hoe werkt de loonkostensubsidie/loondispensatie en vervalt die na bepaalde tijd?
#10 Hoe werkt een no-risk polis?
#11 Kan ik jobcoaching ook zelf regelen?
#12 Hoe werkt de Praktijkroute?
#13 Hoe werkt de t+2 regel?
#14 Wat levert inclusief ondernemen op?
#15 Telt detachering mee voor de banenafspraak?
#16 Welke aantallen moeten in 2017 behaald worden?
#17 Kan ik ook iemand op proef krijgen?
#18 Hoe zorg ik voor draagvlak in mijn organisatie?
#19 Wat is de mobiliteitsbonus?
#20 Kan er iemand bij mij langskomen voor uitleg?
#21 Welke aanpassingen op de werkplek kan ik doen?
#22 Gaat de Banenafspraak alleen over Wajongers?
#23 Hoe werkt Loonwaardemeting?
#24 Wat heb ik, als werkgever, te maken met beschut werk?
#25 Wat is Social Return on Investment (SROI)?
#26 Hoe kom ik in contact met plaatsende organisaties?
#27 Wat betekent inbesteden?
#28 Is er ook invloed op de werksfeer?
#29 Wat is de stand van zaken?
#30 Hoe zit het met de administratieve belasting bij het aannemen van een werknemer met een arbeidsbeperking?
#31 Mag iemand die al eerder bij me gewerkt heeft meetellen voor de afspraak?
#32 Hoe zit het nu precies met de quotum van de overheid?
#33 Vallen mensen met een WIA-uitkering onder de doelgroep Banenafspraak?
#34 Tellen werkzaamheden die ik uitbesteed aan de SW-bedrijven mee voor de Banenafspraak?
#35 Ik loop bij de realisering van banen tegen hindernissen aan, bij wie kan ik terecht?
#36 Geldt de Wet Werk en Zekerheid ook voor mensen in de doelgroep?
#37 Hoe kan ik een jobcoach het beste inzetten?
#38 Inclusief ondernemen, ik ben benieuwd hoe andere ondernemers dit doen, waar vind ik hen?
#39 Hoe ga ik om met een werknemer met een beperking die veel ziek is?
#40 Wat verandert er in 2018 aan de T+2 regeling?
#41 Telt uitzendwerk mee voor de Banenafspraak?
#42 Ik heb een bestaande vacature met vaste taakomschrijving, kan ik die ook inzetten voor mensen met een beperking?
#43 Geldt de no-riskpolis ook voor mensen die vanuit een bestaande baan in het Doelgroepregister komen (Praktijkroute)?
#44 Wat is het loonkostenvoordeel (LKV)?
#45 Organiseren jullie dit jaar ook een Dag van de Duizend Voorbeelden?
#46 Welke rol spelen detacheringen in de marktsector bij het bepalen van het target voor de Banenafspraak?
#47 De quotumregeling wordt aangepast, wat houdt dat in?
#48 Mijn leden hebben te maken met de Banenafspraak, hoe sta ik hen als brancheorganisatie bij?

Antwoord:

Jazeker, dat kan via het Ervaringenmeldpunt. In de afgelopen periode zijn dankzij feedback van werkgevers regelingen en wetgeving met betrekking tot de Banenafspraak aangepast.  

Concrete voorbeelden uit de praktijk zijn nodig om duidelijk te maken waar verbetering nodig is. Ook komen de slimste out-of-the-box oplossingen vaak van de werkvloer. VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO zijn voortdurend in gesprek met het ministerie van SZW, UWV, gemeenten en andere publieke instanties.  

Met de ervaringen die u aan ons meldt, kunnen we nog efficiënter werken aan betere voorwaarden voor werkgevers en kandidaten rond de Banenafspraak. 

Waarmee kunt u bij het Ervaringenmeldpunt terecht?
• Het melden van ervaringen rondom de Banenafspraak, bijvoorbeeld over werkgeversdienstverlening of hoe regels in de praktijk uitpakken. Dat kan gaan over het vinden van een kandidaat, over begeleiding, over financiering, over regels bij aanbestedingen enzovoort. Wij gaan met uw melding aan de slag, als u dat wilt anonimiseren we de gegevens.
• Het geven van suggesties over regelgeving of werkgeversdienstverlening. Heeft u een idee over hoe dingen makkelijker kunnen? Hoort u van een regeling in een andere arbeidsmarktregio die u aantrekkelijk lijkt? Laat het ons weten, wij geven dit door aan dienstverleners, overheid en andere betrokkenen.

Wilt u over deze punten eens rustig verder praten, dan kunt u ook een gesprek met een van onze aanjagers aanvragen bij het Ervaringenmeldpunt. Die komen graag bij uw organisatie langs om door te praten. Ook proberen zij u te helpen om een bestaand traject vlot te trekken als dat nodig is. 

Het melden van ervaringen en suggesties kan via het Ervaringenmeldpunt.

Online via dit formulier