“Steeds meer bedrijven staan ervoor open om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen”, ervaart Tischa Salomon, Commercial Manager bij Manpower. “Voorheen was er geen tijd, geen ruimte, geen budget. Maar tegenwoordig is er, mede dankzij subsidies, meer mogelijk.” Volgens Tischa is er nog ruimte voor groei. “Nog niet iedere opdrachtgever is op de hoogte van de mogelijkheden.”

Succes
Vanuit het Maintenance Value Park in Terneuzen heeft het team van Manpower al meerdere succesvolle plaatsingen gerealiseerd voor hun opdrachtgever Dow. “Aan de opdrachtgever maken we duidelijk waar ze rekening mee moeten houden”, legt Tischa uit. “Het is mooi om te zien dat zij hier echt voor open staan. Toch is het succes voornamelijk te danken aan de kandidaten zelf. Vaak zijn zij tijdens een sollicitatiegesprek extra gemotiveerd. Er hangt voor hen namelijk veel meer vanaf dan ‘zomaar’ een baan. Het is een mogelijkheid om een bijdrage te leveren en een kans tot zelfontplooiing. Ik heb hier ontzettend veel waardering voor, ze hebben al zo hard geknokt om te komen waar ze zijn.”

Voorbeeld
Een mooi voorbeeld van het succes is volgens Tischa een kandidaat met een loopbeperking, die niets liever wilde dan bij de brandweer van Dow werken. Fysiek was dit eigenlijk geen optie. “Door te kijken naar de mogelijkheden die er waren, is deze persoon uiteindelijk als Ademlucht Technician aan de slag gegaan bij de bedrijfsbrandweer.”

Een ander voorbeeld dat Tischa noemt is die van een kandidaat die graag procesoperator wilde worden. “Vanwege zijn syndroom van Asperger (autisme) hebben wij deze kandidaat extra begeleiding aangeboden. Door zijn aandoening had de kandidaat moeite met sociale interactie en verbeelding. De teamleader wilde graag meedenken en creëerde een functie als ‘documentor’. Het hele team kent hem inmiddels en iedereen is blij met zijn aanwezigheid. Wie weet waar het toe uitgroeit”, vertelt Tischa trots.

Lees het hele interview op onze Voorbeeldenpagina.