Digitale uitdagingen en kansen

Het jaar 2020 zullen veel mensen nooit vergeten. Helaas heeft het coronavirus een enorme impact op onze samenleving. Veel mensen zijn hieraan overleden of ernstig ziek geworden. Ook de impact op de arbeidsmarkt is groot.

Ondanks steunpakketten van de overheid zijn er mensen die hun baan verliezen en ondernemers die failliet gaan. Sommige ondernemers moeten op een alternatieve manier ondernemen, met creativiteit en flexibiliteit. Zo las ik onlangs een bericht van een autorijschoolhouder die vanwege corona dicht moet. Hij zet zijn skills en lease-auto nu in om bezorgdiensten te verlenen. Hopelijk lukt het hem en andere ondernemers om hun hoofd boven water te houden!

Gelukkig lukt het ons bij Onbeperkt aan de Slag om onze dienstverlening aan te kunnen blijven bieden. Fysieke Meet&Greets – ontmoetingen tussen werkzoekenden met een arbeidsbeperking en werkgevers – kunnen we sinds maart niet meer organiseren. Dus dat doen we nu digitaal. Werkgevers kunnen zich per Meet&Greet opgeven. Daarna kunnen werkzoekenden aangeven met welke werkgevers ze digitaal in gesprek willen. En dan plannen wij de digitale gesprekken in, soms enkele honderden per keer. En ook in deze moeilijke tijden worden mensen met een arbeidsbeperking aangenomen door werkgevers. Want de motieven bij werkgevers die inclusief willen zijn, veranderen natuurlijk niet.

Het heeft ons ook iets geleerd. Voor sommige mensen met een arbeidsbeperking heeft deze ‘digitale samenleving’ ook voordelen of is het soms zelfs ‘een verademing’. Zij zeggen ons dat ze nu niet gehinderd worden door te veel prikkels in een ruimte waar 20 werkgevers en 50 werkzoekenden allemaal geluid maken: in de digitale gesprekken hebben ze één-op-één contact met een werkgever, vanuit hun vertrouwde huis. En ook werkgevers noemen een voordeel: geen reistijd. De Meet&Greet kan bezocht worden met één klik op een link.

En dat brengt me bij een ander leerpunt: thuiswerken. Lange tijd was dat onmogelijk: “Als iemand thuiswerkt, kan ik diegene niet controleren en bijsturen, want ik zie diegene niet”, was de algemene gedachte bij veel werkgevers. Maar nu fysiek werken niet of veel minder kan, is er vaak geen ander alternatief. En zie, werknemers worden dan helemaal niet lui of ‘oncontroleerbaar’: de meesten blijven gewoon productief. En thuiswerken is voor een deel van de mensen met een arbeidsbeperking een fantastische oplossing of zelfs noodzakelijk om te kunnen werken!

Voor dit jaar verwacht ik dat we met z’n allen met de huidige situatie zullen moeten omgaan, in elk geval de komende maanden. Dat brengt ook uitdagingen met zich mee, want veel minder contact brengt voor sommigen ook eenzaamheid en depressie met zich mee. Ook op de arbeidsmarkt verwacht ik uitdagingen, maar zoals gezegd dus ook kansen. Wat in elk geval nodig blijft om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen en te behouden, is maatwerk en flexibel kijken naar hoe werk mogelijk te maken. Ik hoop van harte dat het ons allen lukt om ook de inclusieve arbeidsmarkt weer een stukje verder te realiseren!

_________

Nico Blok is de OmbudsSpits voor Werk en Participatie. Deze rol is een initiatief van Onbeperkt aan de Slag en ABN AMRO. De OmbudsSpits fungeert als vraagbaak voor mensen met een arbeidsbeperking en werkgevers. Via onze website doet hij af en toe verslag doen van zijn ervaringen.

By |2021-01-22T15:21:14+02:0022 januari 2021|Columns, Nieuws|0 reacties

About the Author:

Deze website gebruikt cookies om ons een beeld te geven van het bezoek van deze website. Ok