Bij de Bilderberg Hotels groep is op dit moment een pilot gaande om werkplekken te bieden aan mensen uit participatiedoelgroep. Edwin van Velsen is general manager van twee van de hotels, Wolfheze en de Klepperman: “De eerste drie maanden is een jobcoach cruciaal.”

Pilot om valkuilen te leren kennenedwin-van-velzen-2
De ambities van de Bilderberg Hotels groep gaan verder dan alleen het voldoen aan Participatie- of Quotumwet. De hotelketen ziet inclusief ondernemen als een logische aanvulling op andere MVO-activiteiten, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. De start met een pilotproject is bedoeld om te ontdekken wat werkt en welke valkuilen vermeden moeten worden. “Het is voor ons immers ook een leertraject, voor de hele organisatie en zeker voor de directe leidinggevenden.” Uit onderzoek van het UWV bleek dat mensen uit de doelgroep het beste ingezet konden worden op plekken waar het contact met de gasten niet de hoofdmoot van het werk vormt en op momenten dat de stress – immers een regelmatig terugkerend fenomeen in de gastronomie – beter te managen valt.

De successen
In de twee Bilderberghotels van Van Velsen kregen de afgelopen tijd vier doelgroepers een kans. De balans valt gemengd uit: twee succesverhalen en twee mindere ervaringen. In een van de hotels werd op de technische dienst een meisje aangenomen als assistent. “Dat was de ideale kandidaat. Ze had een opleiding in de goede richting en een tomeloos enthousiasme. Ze groeide dan ook in een mum van tijd uit tot een zelfstandige kracht en het mooiste is nog: elders heeft ze nu een vaste, volwaardige baan gevonden. Dan doe je dus iets goed! Ook in de keuken is het gelukt. De jongen doet, zolang we de belasting goed doseren en niet te veel tegelijk vragen, goed zijn werk. Dan wordt het ook een economische keuze. Simpel gezegd: het kost mij minder als hij sla staat te snijden, ook al doet hij wat langzamer, dan als mijn chef-kok dat moet doen.”

Lees het hele verhaal van Bilderberg Hotels groep met Edwin van Velsen.