Tien medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn op het ministerie van Financiën, in het bijzijn van algemeen directeur Kees Stroomer, beëdigd. Deze medewerkers zijn in dienst van het ministerie, maar ze worden opgeleid en begeleid door ISS. Na de beëdiging zijn ze officieel ambtenaar. 

De tien medewerkers zitten in het zogenaamde doelgroepregister en vallen onder de Participatiewet. Het ministerie wil uiteraard zelf ook graag een bijdrage leveren door medewerkers met een arbeidsbeperking een baan aan te bieden. ISS biedt hierbij ondersteuning door de opleiding en begeleiding uit handen te nemen en onze expertise op dit gebied in te zetten.

Simone Pronk, accountmanager ISS, vertelt: “ISS heeft in 2008 een langlopende samenwerkingsovereenkomst gesloten met het ministerie van Financiën. Er zijn hier dus veel ISS-collega’s aan het werk. Het werk dat deze tien nieuwe medewerkers doen, vormt een aanvulling op het werk van ISS. Ze zetten als het ware de puntjes op de –i-.”

Passende functie zoeken
Een aantal van de nieuwe medewerkers werkt als etageassistent, waarbij ze ervoor zorgen dat de verdiepingen netjes blijven. Ze ruimen rondzwervend serviesgoed op, zetten tafels en stoelen recht en maken vergaderruimtes weer netjes voor de volgende groep. Simone: “Vergaderingen zijn vaak strak gepland, waardoor er weinig tijd is om op te ruimen. Met de inzet van een etageassistent kunnen we net een stapje extra doen.” Voor iedere kandidaat is gezocht naar een passende functie: “We hebben bijvoorbeeld een medewerker die heel handig is met computers. Hij ondersteunt nu de handyman en doet allerlei technische klusjes.”

De tien medewerkers gaan tot december 2017 aan de slag op het ministerie. De samenwerking verloopt tot nu toe zeer succesvol. We hopen en verwachten dit project volgend jaar te continueren.

Fotograaf: Phil Nijhuis