“Ik heb een baas nodig die mij begrijpt”

Zonder verplichtingen of verwachtingen het gesprek aangaan met leerlingen uit het speciaal onderwijs. Om te horen en te ervaren wat ze allemaal wél kunnen. Dat is het doel van Bazen Verbazen. Een verslag van de eerste editie in Rotterdam.

Het was niet het belangrijkste doel, maar er werden na afloop van de eerste Bazen Verbazen-bijeenkomst op 6 december in Rotterdam tientallen visitekaartjes uitgedeeld. Enthousiaste werkgevers waren zo onder de indruk van de aanwezige VSO/PRO-leerlingen dat ze ter plekke kansen zagen om deze talenten te koppelen aan taken binnen hun bedrijf. Dat enthousiasme werd aangewakkerd door twee korte theatervoorstellingen die de leerlingen van De Recon en de A.J. Schreuderschool samen met docenten van Maas Theater en Dans ingestudeerd hadden.


161206-fe0982-fredernst-1600px 161206-fe0880-fredernst-1600px161206-fe0611-fredernst-1600px

 

 
 

 


‘Ik kan meer wel dan niet’
Zenuwachtig en gespannen, maar met het lef om zichzelf toch kwetsbaar op te stellen vertelden de leerlingen in spelvorm aan de werkgevers hun kant van het verhaal. Dat ze voor hun eigen centen willen werken. Dat ze zich niet zo beperkt willen voelen en hopen op een échte baan. Dat ze ook dromen hebben en ambities. Dat ze gewoon mensen zijn en, net als ieder ander met enkele randvoorwaarden, harde werkers zijn.

Paar simpele aanpassingen
Heel helder en concreet wisten de leerlingen van het speciaal onderwijs in kaart te brengen wat ze nodig hebben om ‘normaal’ te kunnen functioneren.  Zoals een paar keer per dag een kwartiertje rusten om dan weer hard door te werken. Of: niet alle taken tegelijk geven, maar één voor één. Collega’s met geduld zijn ook gewenst. En vooral een baas met begrip.


161206-fe1357-fredernst-1600px 161206-fe1527-fredernst-1600px 161206-fe1494-fredernst-1600px

 
 

 
 

 


Doorzettingsvermogen
Werkgevers in de zaal waren na afloop zichtbaar geraakt door de openheid en zelfkennis. Ook deelden zij hun eigen, positieve, ervaringen. Marco de Vries van fastfoodketen Verhage in Rotterdam: “Hun verhaal is zo echt, ze barsten van het doorzettingsvermogen. Ik heb zelf drie medewerkers met een arbeidsbeperking in dienst.” En dan lachend: “En de rest van het personeel heeft ook zo zijn eigen beperkingen. Het is een kwestie van de positieve kanten naar boven halen.”

Concrete taken
Marcel Mulders van Randstad Participatie vult aan: “Dit raakt mij en de werkgevers met wie ik werk. Alleen, zij weten niet hoe ze aan de slag moeten gaan met deze doelgroep. De drempel blijft te hoog. Hoewel dat helemaal niet nodig is. Werkgevers  hoeven niet alles zelf te doen, kunnen bijvoorbeeld een begeleider op de werkvloer inschakelen. En er hoeven ook geen hele functies beschikbaar te zijn. Met een paar concrete taken kunnen deze leerlingen al aan de slag.”

De middag werd afgesloten met rondetafelgesprekken tussen de leerlingen en de werkgevers, georganiseerd door Onbeperkt aan de slag. Hun 
verhaal kunnen vertellen en gehoord worden, deed de leerlingen zichtbaar goed. “Ik kan heel goed boodschappen doen en afwassen. Ik vind het leuk om in de horeca te werken”, vertelt een leerlinge. Een ander zegt: “Ik werk graag in een winkel. En wil dat klanten altijd met een goed gevoel naar buiten gaan.” De visitekaartjes nog stevig in de handen geklemd.


161206-fe1276-fredernst-1600px 161206-fe1461-fredernst-1600px 161206-fe1505-fredernst-1600px

 

 

 

 

 


Tijdens de bijeenkomst organiseerde 99vanRotterdam nog een brainstorm met als insteek: Hoe breng je meer leerlingen uit het speciaal onderwijs en werkgevers met elkaar in contact? Dat leverde een aantal bruikbare ideeën op.

Een Bazen Verbazen bijeenkomst bezoeken? Dat kan! Er zijn nog meer leerlingen die zich nu voorbereiden om zichzelf in januari en februari te presenteren. Kijk in de agenda voor een plek bij u in de buurt.

Zelf aan de slag met leerlingen uit het speciaal onderwijs of op zoek naar meer informatie of ondersteuning? U vindt alles wat u nodig heeft hier op onze site. 

 

Bazen Verbazen wordt gefinancierd door Fonds 21 en Instituut Gak en uitgevoerd door Diversion in samenwerking met CNV Jongeren en Maas Theater en Dans.

By | 2017-01-27T12:16:37+00:00 7 december 2016|Nieuws|0 reacties

About the Author: